Keymetrics

Barnen och Internet 2019: Snapchat dominerar

Barn använder internet för att titta, lyssna och läsa digitalt och nästan alla använder sociala medier. Allt enligt senaste rapporten – Barnen och internet 2019 – från Internetstiftelsen.

I åldrarna 11-19 år besöker 9 av 10 sociala nätverk. I det åldersspannet använder flest Snapchat (84 procent), följt av Instagram ( 76 procent) medan Facebook endast används av hälften av barnen.

Appen TikTok, där användarna skapar filmklipp till musik, används av 27 procent i åldrarna 11–19 år. Populärast är appen på mellanstadiet, där den används av 39 procent. För högstadiebarn har den siffran sjunkit till 27 procent, och på gymnasiet är den bara 12 procent. Sett över hela åldersspannet 11-19 år har TikTok fler flickor än pojkar som användare, 37 procent jämfört med 17 procent.

Läs också: Svenskarna och internet 2019

Redan när barnen är små, 0–5 år, är 77 procent av dem internanvändare. När de sedan går på lågstadiet har motsvarande siffra ökat till 97 procent. Och på lågstadiet får runt hälften av barnen en egen mobil.

Det visar sig också att en klar majoritet av föräldrarna till barn på mellan- och högstadiet hjälper sina barn att registrera konton för tjänster på nätet. Det kan förklara att många mellanstadiebarn har Instagram eller Facebook, som båda har 13-årsgräns.

Fler resultat från rapporten Barnen och internet 2019

  • 77 procent av förskolebarnen är internetanvändare och nästan hälften använder nätet dagligen.
  • Surfplattan är fortfarande mest populär bland de yngsta, men mobilen är hack i häl. Hälften av barnen får egen mobil redan på lågstadiet.
  • Den vanligaste aktiviteten på internet för förskolebarnen är att titta på tv och video.
  • I åldrarna 11–19 används både mobil, surfplatta och dator för mediekonsumtion, spel och sociala medier. Nu bygger de sin digitala identitet, och kommunicerar på bild- och videoorienterade tjänster som Instagram, Snapchat och TikTok.
  • Nio av tio högstadiebarn är på sociala medier.
  • Spelandet blir mer och mer som en sport. Bland pojkar i åldrarna 11–19 år tittar 85 procent när andra spelar spel på internet, till exempel på Twitch, Youtube eller andra e-sportplattformar.

Läs hela rapporten

Rapporten Barnen och internet 2019 finns tillgänglig i sin helhet här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Fokus på kundplattform under DIG Stockholm