Keymetrics

6 sätt att förbättra din marknadsföring på Instagram

Instagram kan vara en utmärkt kanal för att marknadsföra ditt företag, engagera dina följare och locka till dig nya kunder. Användare spenderar i snitt 40 procent mer tid på Instagram än andra sociala kanaler som Facebook, Pinterest och Twitter, enligt en studie från Yotpo.

Men det är inte alltid så lätt att lyckas på Instagram. Dels måste du skapa engagerande innehåll för dina följare/kunder och dels måste du ha i åtanke hur Instagrams algoritm fungerar.

Hur får du fler följare? Vilket innehåll fungerar egentligen bäst på Instagram och vilket fungerar mindre bra? Dessa frågor har en ny studie från Socialinsider försökt att besvara. I studien framkommer bland annat att 76 procent av varumärken publicerar vanliga bilder istället för carouselformat eller videoklipp.

Nedan är sex tips, baserat på ovan studie, på hur ditt företag kan lyckas bättre på Instagram.

Sex sätt som hjälper ditt företag att lyckas på Instragram

1. Använd carouselformatet för högre engagemang

Målet är att fånga användarens uppmärksamhet några sekunder längre och förhoppningsvis får du ett hjärta eller kommentar på dina bilder.

Genom att använda carouselformatet (när man lägger upp flera bilder i ett inlägg) ökar användarens engagemang i genomsnitt 0,25 – 0,51 procent.

2. Publicera videoklipp och uppmuntra folk att kommentera

Precis som carouselformatet fångar videoklipp användarens uppmärksamhet några sekunder längre. Ju längre tid användaren spenderar med att titta på din video, desto större chans att de gillar eller lämnar en kommentar.

För att dina videoklipp ska synas i Instagrams algoritm krävs det dock ofta att du har mellan 50.000 – 100.000 följare. Har du ett konto med så många följare är det helt klart video du ska satsa på!

Videoklipp tenderar även att få fler kommentarer generellt sett än vanliga bilder. Så om du fortfarande inte har en strategi för IGTV, kan det vara dags att börja.

3. Skriv kort och koncist

Rekommendationen för företagskonton på Instagram är att undvika onödiga förklaringar och istället komma till din poäng direkt!

Enligt studien rekommenderas tio ord eller färre för dina inlägg.

4. Använd emojis

Tillsammans med din korta och koncisa text – lägg till emojis!

Inlägg som har runt 20 emojis har högst engagemang. Så det du inte hinner säga på tio ord, kan du uttrycka dig i emojis.

Majoriteten anser även att de som använder emojis är mer vänliga och lättare att närma sig. Användare gillar varumärken som de kan relatera till.

5. Lyckas bättre med ditt innehåll med hjälp av hashtags

Nyckeln ligger i att använda bra, kvalitativa hashtags som kan locka fram nya följare som förhoppningsvis även blir framtida kunder.

För de flesta konton räcker det med två till åtta hashtags per inlägg för att öka engagemanget bland följarna. Fler hashtags betyder inte större engagemang.

6. Använd analytics för att förstå vad som får ditt konto att växa

Detta är kanske den absolut viktigaste punkten – analysera vad som fungerar bäst!

Titta på vilken tid du publicerar, typ av inlägg, hashtags, om du använt emojis eller annat. På så sätt kan du se vad dina följare gillar och vilka inlägg som genererat flest nya följare. Du kanske blir förvånad över vad som faktiskt fungerar för just din målgrupp.

Vi som skriver artiklarna här på Dagens Analys driver även Karlssons Textbyrå. Om du behöver hjälp med  pressmeddelanden, blogginlägg, katalogartiklar eller andra texter hoppas vi att du kontaktar oss. Samtidigt hjälper du oss att hålla igång den här sajten.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
HubSpot får nya funktioner med maskininlärning