Varumärken med flest fake-följare på sociala medier

Varumärken vill verka stora på sociala medier och många får flera miljoner följare. Men det visar sig att en hel del av följarna är fake.

Varumärken och annonsörer har nästan dubblat hur mycket de spenderar på exempelvis Instagram, men det visar sig att en hel del av pengarna har gått åt att fånga in fake-följare. Nära 600 miljoner kronor har gått ut i rök på dessa fake-konton.

Bonus: En rapport från IAB som studerat marknadsföring med influencers – Influencer Marketing Global Survey Consumers. 

Bakom kartläggningen är bolaget Instascreener som analyserar hur många fake-följare ett konto har.

“To estimate the number of fake accounts on Instagram, Instascreener analyzed the audiences of nearly 5 million influencers. Among these influencers, Instascreener estimates that 22% of total follower counts are from fake accounts. On average, fake accounts follow over twice as many accounts as real ones. This means that, though fake accounts represent 22% of total follower counts, Instascreener estimates their deduplicated share of total accounts on Instagram to be just 9%,” skriver Instascreener.

Här är varumärken med högst engagemang.