IAB Sverige tvingar fram en revision av Kantar Audit

Bakom ett Annonsvänligt Sverige finner IAB Sverige som tagit initiativet att öka kvaliteten på nätannonseringen.

Från och med i slutet av nästa månad (28 november) kommer Annonsvänligt Sverige att vara en certifieringstjänst från IAB. Fokus kommer att vara på bedrägerier och varumärkessäkerhet.

Företag som vill gå med och bli certifierade måste följa tre riktlinjer:

1. Använda ads.txt eller ge stöd för metoden.

2. Bli certifierade för Gold Standard varumärkesriktlinjer av IAB Sverige.

3. Följa riktlinjerna som återfinns i LEAN och Coalition for Better Ads.

För att kunna bli certifierade måste företag/sajter först genomgå en granskning av Kantar Audit. Charlotte Thür som är VD på IAB Sverige arbetade tidigare för Kantar Audit, som då hette TS.

“Kontrollen sker av Media Audit på uppdrag av IAB Sverige och tar ca 2-3 veckor. Under granskningen testas sajten för att säkerställa att den lever upp till rekommendationen för Annonsvänligt Sverige.” och “Efter genomförd granskning meddelar vi resultatet och i samband med detta skickas sigillen till godkända sajter,” står det på IAB Sveriges webbplats.

Fördelarna för Kantar är att de kan sälja både sina mätningar och revisionstjänster och fördelen för IAB Sverige är att man ger tillbaka där man en gång varit verksam. Men för att ha en opartisk revision borde man istället skapa ett regelverk och låta företag själva välja mellan flera obundna aktörer.

Eller som vi säger i Finland “mycket rum finns till för sämjan.”