Keymetrics

TV-bolaget testar Shoppable Ads med QR koder

Reklam på TV är en envägskommunikation där du snällt ska sitta och titta, komma ihåg vad du sett för att sedan gå ut och shoppa. Det vill det här TV-bolaget ändra på.

NBCUniversal har kommit på att så är inte alltid fallet, då många reklamklipp faller i glömska. Därför har man kommit på formatet Shoppable Ads.

Med hjälp av en QR kod kan tittaren lugnt sitta kvar i soffan, rikta mobilens kamera mot TV-skärmen och köpa produkten som de ser i reklamklippet. Allt ska vara enkelt, smidigt och framförallt bekvämt.

QR koden är som en länk som skickar tittaren vidare till produktens eller tjänstens hemsida. Väl inne på deras sajt kan du med mobilen beställa det du nyligen sett på reklamen.

Än så länge har NBCUniversal testat med annonsörer som Lacoste, Walmart och Zwift.

Enligt TV-bolaget har de en konvertering som är 30 procent högre än snittet i TV-branschen och fått en ökning på sociala medier med 10 procent.

Här kan du se en bild på hur det ser ut.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Intervju med Jowan om NFC-chip och framtiden för implantat