Keymetrics

Spotify största medieföretaget i Sverige

Spotify fortsatt största medieföretaget i Sverige

Men de amerikanska aktörerna tar en allt större del av reklampengarna. Det visar Nordicoms årliga undersökning åt Myndigheten för press, radio och tv.

Spotify förstärkte under året sin position som Sveriges största medieföretag. Med en omsättning på  54 miljarder kronor är Spotify dubbelt så stor som Bonnier. Övriga aktörer på topplistan över Sveriges största medieföretag var MTG, public servicekoncernen  och Com Hem. Både Spotify och Bonnier uppvisade förlust under det gångna året medan de övriga tre gick med vinst.

Till de utlandsägda företag som har störst intressen på den svenska mediemarknaden räknas bland annat Schibsted (med dagstidningarna Aftonbladet och Svenska Dagbladet), och Telenor (Bredbandsbolaget och Canal Digital) – som båda har norskt ägande – och Discovery Networks, som är amerikanskt.

Globala storföretag främst Google, Facebook och Netflix har på en relativt kort tid kommit att skaffa sig betydande andelar på den svenska reklammarknaden. Under 2018 stod de utomnordiska teknikföretagen för mer än två tredjedelar av den digitala reklamförsäljningen i landet.

Läs hela rapporten på myndighetens hemsida.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
PewDiePie passerar drömgränsen – 100 miljoner följare på Youtube