Keymetrics

SOTI vill hjälpa företag att accelerera sin digitala transformation

Nyligen bjöd mobilitietsföretaget SOTI in till sin årliga konferens SYNC, som i år gick av stapeln på SOTIs hemmaplan Toronto i Kanada. Under tre dagar tog 600 personer del av nyheter, träffade partners och deltog i utbildningar kring hur man på bästa sätt kan dra nytta av deras lösningar. Jag fick möjlighet att prata lite med företagets grundare och VD Carl Rodrigues om vad som ligger bakom utvecklingen, och hur konkurrenssituationen ser ut.

Redan under första keynoten satte SOTI tonen för konferensen genom fokus på just acceleration, och visade upp inte mindre än tre produktnyheter: SOTI Insight, SOTI Connect och SOTI Identity.

  • Insight gör det möjligt för företag att direkt få en bild av hur deras olika uppkopplade enheter fungerar. Exempelvis går det snabbt att få reda på exempelvis batteristatus, nätverksuppkoppling och liknande vanliga problem som exempelvis företagets helpdesk kontaktas kring
  • Connect är en IoT-plattform där du kan koppla in din aenheter och exempelvis göra mjukvaruuppdateringar eller enklare diagnosticering på distans. I förstaläget har de stöd för flera olika onlnieskrivare, men de kommer successivt att lägga till fler produkttyper
  • Identity är SOTIs lösning för att ha en enhetlig inloggning till alla lösningar. Det betyder att du även kan logga in via SOTI Identity när du vill komma åt andra appar som har integrationer med SOTI

Utöver det har företaget även utvecklat kapaciteten för såväl flaggskeppet MobiControl som helpdesk-systemet Assist och app-utvecklingslösningen Snap som lanserades förra året. Nu den 4:e november sker den stora sjösättningen av alla nyheter, och det blir en helt ny plattform med inte mindre än sju olika lösningar som SOTI nu erbjuder.

Företagets grundare och VD Carl Rodrigues benämner de olika lösningarna som ”my SOTI Children” och menar att de är ett resultat av att företaget har en kultur där människorna trivs och vill utvecklas och utveckla lösningar som är bra för kunderna. Carl själv har sedan ett team bestående av representanter från de sju olika grenarna, där de jobbar på integrationer och hur de kan få alla delar att fungera så bra som möjligt tillsammans så de inte oavsiktligt skapar hinder mellan sina egna lösningar.

Just kulturen på SOTI är något som inte bara Carl pratar om, utan så gott som alla medarbetare jag träffat under konferensen har sagt samma sak, att de har en start-up mentalitet. Med tanke på att företaget är över 20 år gammalt så är det så klart en spännande sak att höra, och jag frågar givetvis Carl hur det kommer sig att man lyckats behålla den kulturen under alla år, i synnerhet som man bara de senaste två åren dubblat antalet anställda från 500 till idag över 1000 medarbetare. Carl menar att det har att göra med att han själv hela tiden tänker på vad nästa steg är, och hur nästa utveckling av saker kan komma att se ut. Det tänkandet har sedan attraherat fler likasinnade personer, och successivt har företaget stimulerat just kreativitet, entreprenörskap och prestigelöshet genom hela bolaget. Till viss del, menar han, beror det på att han själv är mjukvaruingenjör, och det hade sannolikt varit annorlunda om han själv hade haft en säljbakgrund, då hade kulturen nog varit väldigt annorlunda.

Företaget har vuxit enormt den senaste tiden, både i fråga om personal men även när man ser till tillgängliga lösningar och även omsättning. När jag frågar vem som är deras konkurrent i det här området svarar han att det finns olika konkurrenter som kan göra delar av vad vi gör, men ingen som kan göra allt som vi gör. Det är med andra ord en ganska unik position som SOTI har mutat in, där de idag kan hantera ett mycket stort antal enheter, och de löser allt eftersom fler och fler av de utmaningar som företag har när de börjar koppla ihop allt fler enheter för att snabba på exempelvis logistikhantering eller hantera självscanningsenheter i en butik.

Jag tackar Carl för hans tid och ser fram emot att få följa SOTIs fortsatta utveckling i IoT-området.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Apple lanserar researchportal för att kartlägga vår hälsa