Keymetrics

Så här mäter Netflix hur många som tittar på sitt utbud

Netflix avslöjar i ett brev till brittiska regeringen hur man mäter sitt utbud, i ett försök att vara mer transparent.

Netflix är allt annat än transparent och när någon tredje part uttalar sig om tittarsiffrorna är svaret från Netflix att siffrorna är fel, även om allt pekar på att de är korrekta. 

Starter, tittare och tittat-på-hela är variablerna som den annars så hemlighetsfulla videojätten avslöjar i ett brev till brittiska regeringen som just nu kartlägger streamingmarknaden i England.

Det är med dessa variabler Netflix avgör innehållets rating vilket i sin tur bestämmer om en show ska fortsätta eller tas bort.

Starter är hur länge ”households that watch two minutes of a film or one episode.”
Tittare är hur länge ”households that watch 70 percent of a film or season of a series.”
Titta-på-hela är ”households that watch 90 percent of a film or season of a series.”

När Netflix skryter om hur många som tittat på en serie eller film så är det definitionen ”Tittare” som används dvs att man sett minst 70 procent av titeln.

Här kan du läsa mer om du vill fördjupa dig.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook lanserar chatappen Threads till Instagram