Netflix toppar listan med högst word-of-mouth och Willys ökar starkt

Netflix hamnar än en gång på första plats och Willys är det varumärke som har ökat mest bland unga. YouGov BrandIndex lanserar topplistan över de varumärken som unga svenskar har hört något positivt om och pratar mest om.

Netflix toppar listan över varumärken med högst word of mouth-värde bland unga. Drygt var tredje person i åldern 18-34 år som har sett eller hört något positivt om varumärket har i samtal, online eller via sociala medier pratat om Netflix.

Ett annat varumärke som unga svenskar pratar mycket om är den mobila betaltjänsten Swish, som ligger på listans andraplats, före YouTube som nu hamnar på tredjeplats. Facebook har gått från en tredjeplats förra året till att ligga helt utanför topp tio-listan.

Willys är också nytt på listan på en sjätte plats och är det varumärke som har haft den mest positiva utvecklingen under året.

Willys har ökat sitt word of mouth-värde med 8,8 procentenheter under de senaste 12 månaderna och är det varumärke som ökat mest bland 18-34-åringar. Willys har gjort ett starkt resultat senaste året och kedjan attraherar de yngre genom sina låga priser. Willys har även gjort en tydlig satsning på de unga genom sitt samarbete med Studentkortet, vilket resulterat i positiv uppmärksamhet bland unga.

BMW hamnar på andra plats på listan, före Lidl.

Här kan du se YouGov BrandIndex rankningar från andra länder