Keymetrics

Läs den här artikeln för att förstå trafiksiffrorna på nätet

Här förklarar vi vad besökare, unik webbläsare, besök och sidvisningar betyder.

Räckvidd:

Är ett mått på andel av målgruppen/populationen. Begreppet används för att sätta upp och utvärdera mål i samband med marknadsföringsaktiviteter, inte minst vid annonsering. Vanligen relateras räckvidden till en viss målgrupp, till exempel kvinnor mellan 20 och 35 år med en årsinkomst över ett visst belopp. Kan redovisas som procent eller antal.

Besökare:

Är ett mått som visar antalet individer som besökt en webbplats. För att kunna använda det här måttet ska mätningen vara  via en panel, inloggade medlemmar eller annan metod där en (1) individ inte kan bli fler.

Sidvisningar:

Visar hur många sidor som laddats.
Använd besök för jämförelse – hur många sidvisningar per besök din tjänst har för att se om siffran för antalet sidvisningar verkar rimlig.

Besök:

Baseras på kakor. Allt fler rensa kakor och såväl användare som webbläsare blockerar dem. Om du tittar på snäva tidsintervaller kan det vara en indikation för hur din sajt mår. Framförallt att se hur många besök varje besökare gör.
Här kan vissa mätleverantörer vilja använda fingerprinting – OS/Webbläsare/Tidpunkt/Språk – vilket är en sämre metod än kakor då siffrorna blir ännu mer uppblåsta.

Unika webbläsare

Baseras på kakor. Denna mätning kan fungera om det är en förstapartskaka i snäva tidsintervaller, men om det bygger på en tredjepartskaka är det stor risk att den tas bort/blockeras. Det bästa är att mäta antalet inloggade på tjänsten, men det förutsätter att din tjänst har en inloggningsfunktion.

Här kan vissa mätleverantörer vilja använda fingerprinting – OS/Webbläsare/Tidpunkt/Språk – vilket är en sämre metod än kakor då siffrorna blir ännu mer uppblåsta.

Återkommande webbläsare

Med denna variabel kan man få koll på hur många som faktiskt besöker tjänsten och som har kvar sin kaka. Det är ett intressant mått som kan användas för att få balans i de andra siffrorna.

Räkneexempel

För skojs skull surfar jag nu in på en blogg med Safari och Chrome på min dator. Jag använder även min mobil där jag har Safari och Chrome. Varsågod du fick precis 4 nya unika webbläsare som gjort 4 besök. För att peppa till dina siffror kommer jag göra om samma övning efter minst 30 minuters väntan och då får du 4 nya besök. Om jag imorgon tar bort mina kakor och gör om allt så får du ytterligare 4 unika webbläsare som gör 4 besök.

Värt att notera är att både Firefox och Safari båda automatiskt blockerar och tar bort tredjepartskakor. Alltså behöver jag inte själv ta bort kakorna.

Kontakta oss gärna om du saknar information och vill att vi lägger till det i den här artikeln.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Studie: Här de mest effektiva annonsformaten