Keymetrics

Konsumenter vill ”klämma och känna” vid e-handelsköp

Resurs nordiska konsumentundersökning kring vad som bidrar till lojala kunder visar att 54 procent av nordiska konsumenter önskar mer av upplevelsen att ”klämma och känna” på produkter i samband med e-handelsköp.

Starkast är önskemålet inom branschen för hemelektronik. Detta är en av flera insikter som presenteras i Resurs Retail Report: Strategier för en lojalitetsskapande kundresa, som släpps senare i år.

På frågor om vad som bidrar till en positiv köpupplevelse visar Resurs nordiska konsumentundersökning att det finns en önskan att i större utsträckning uppleva produkten på ett mer verklighetstroget sätt, när man handlar på en e-handelsplats. Hemelektronik är den bransch där det finns starkast efterfrågan att ”klämma och känna” vid e-handel, tätt följt av möbel- och heminredningsbranschen.

Vi ser att nästan sex av tio önskar mer av upplevelsen av att klämma och känna på produkter vid e-handel. Särskilt kvinnor i åldersgruppen 18-29 år vill få närkontakt med produkterna, men önskemålet finns tydligt i alla kundsegment. För handlaren innebär det att ge kunden en upplevelse som liknar den man ofta får i fysiska butiker. Att differentiera sig på detta sätt bidrar till en positiv köpupplevelse och kan leda till fler återkommande kunder, säger Anette Konar Riple, CMO, Resurs Bank.

För att ge handlare mer inblick kring detta tema presenterar Resurs en artikel på Resurs Insights där läsaren kan ta del av insikten i sin helhet tillsammans med nedan tips för en mer lojalitetsskapande köpupplevelse.

Tre tips från Resurs:

Fundera över hur konsumenterna vill ha närkontakt med produkten i din kategori. Är det ljudet som uppstår när handen glider över tyget? Är det känslan när man vrider programväljaren på tvättmaskinen?

Ta reda på exakt var ”vill-ha-känslan” uppstår. Djup förståelse för köpbeteendet i kategorin är en framgångsfaktor när du utvecklar e-handelsplatsen.

Inspireras av hur influencers och bloggare, t.ex. inom smink- och modebranschen, skapar innehåll som presenterar och inspirerar konsumenter att lära känna produkten och överväga köp.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
MTG kapar personal på huvudkontoret