Inga egna annonser från publicisterna i Facebook Nyheter

Till en början kommer Facebooks nya nyhetsflik inte ha några annonser. Så hur ska publicisterna tjäna några pengar?

Istället för annonser kommer publicisterna kunna tjäna på trafiken som de får via referral och Instant Ads, men inga egna annonser från publicisterna.

Vad det handlar om i dagsläget är att se hur Facebook och publicisterna kan samverka för att skapa en tjänst som användarna gillar.

När man är i det finansiella läge som Facebook är i – en rejäl kassa och ökade intäkter varje månad – så har man tid att vänta ut tills att en tjänst verkligen får den genomslagskraft man önskar.

Tyvärr har inte publicisterna samma lyxiga situation som Facebook. För publicisterna handlar det idag om att lägga beslag på varje öre för att över huvudtaget få verksamheten att gå runt. Att vänta ut Facebook kommer att bli tufft. Men de utvalda publicisterna känner sig tvingade då de annars kan gå miste om något som de har svårt att locka idag – nya annonsörer.

För att ha koll på vilka nyheter man vill visa upp på Facebook har bolaget gjort en studie med 100.000 användare och frågat vilka typer av nyheter som är mest intressant. Facebook följer även användarna i sin mobiler i projektet Facebook Research där man fångar in alla domäner som användarna besöker över hela webben. Förutom det har man även sin pixel ute på miljontals sajter och kan där se vilka nyheter som användarna väljer att läsa.

Idag innehåller Facebook Nyheter fyra kategorier: Allmänt, ämnen, diverse och lokala nyheter. Alltså en generell indelning där det mesta kan platsas.

Bakom kommande sektioner som Breaking News och dagens löpsedel sitter ett stort gäng anställda journalister som kurerar nyheter från världens publicister.