Keymetrics

Influencers ska locka unga att bli bönder

Flera av Sveriges främsta influencers ska hjälpa projektet Jobba Grönt att visa fördelarna med de gröna yrkena i en ny YouTube-serie.

YouTube-formatet ”The Green Challenge” har premiär den 10 oktober på Splay Sverige som är landets största kanal för branded series på YouTube.

I serien får profilerna Carl Déman, Antonija Mandir, Amir Halim, Jennifer Andersson, Vanja Engström och Gordon Dewoon bege sig till Stiernhööksgymnasiet i Rättvik för att tävla om vem som är bäst på att jobba grönt, det vill säga inom jord-, skog- och djurnäringarna.

Med The Green Challenge vill vi förmedla till 13-25-åringar att ett grönt yrkesval är klimatsmart, roligt, ger frihet och en skön livsstil. Det gröna näringslivet är ju nyckeln till framtidens hållbara samhälle, säger Pernilla Åkerström-Frid, som är projektledare för Jobba Grönt.

Ett varumärke som vill nå unga människor 2019 måste ha en YouTube-närvaro. Det är fantastiskt att samarbeta med LRF och Gröna Arbetsgivare som är lika övertygade som vi på Splay One att det krävs underhållande innehåll för att engagera en ung målgrupp, säger Caroline Borelius, försäljningschef på Splay One.

Jobba Grönt är ett projekt som drivs gemensamt av Lantbrukarnas Riksförbund och Gröna Arbetsgivare.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ny global standard för mätning av video över flera kanaler och enheter