Keymetrics

Facebook Retargeting: Använd riktade annonskampanjer för att öka försäljningen

Den digitala kundvagnenen står övergiven. Nya studier visar att i snitt överges runt 75% av alla kundvagnar online. Med andra ord försvinner tre av fyra kunder på din webbplats som faktiskt går igenom besväret med att sätta produkter i sin vagn. Föreställ dig hur mycket du lämnar på bordet med dessa missade konverteringar. Idag måste annonsörer vara smartare än någonsin för att inte missa dessa potentiella kunder/leads.

Den här gästartikeln är skriven av Abbe El-Madhoun från Buzzlemedia.

Lyckligtvis tillåter retargeting att du håller ditt företag top of mind hos potentiella kunder genom att följa dem runt på webben med riktade meddelanden. Även om uppgiften kan låta skrämmande, gör plattformar som är beroende av annonser som Google och Facebook det förvånansvärt enkelt. Och sociala retargetingkampanjer är särskilt bra på att generera en hög ROAS, om du vet hur du konfigurerar dem ordentligt.

Låt oss ta en titt på Facebook retargeting för att få en bättre uppfattning om hur det kan hjälpa dig att förbättra dina sociala kampanjer och stänga fler av de nästan konverterade kundvagnarna.

Vad är Facebook retargeting?

Innan vi dyker in, låt oss klargöra vad retargeting är och varför det är viktigt. Retargeting (eller ”remarketing”, beroende på vem du frågar) visar anpassade annonser till användare som redan har engagerat sig med ditt företag online.

När användare besöker din webbplats, landningssida eller sociala mediesida läggs en cookie eller pixel i webbläsaren och låter dina annonser ”följa” dem till andra digitala platser med innehåll baserat på informationen i din cookie. Retargeting är en beprövad taktik för att locka kunder som undkom din försäljningstratt (sales funnel) att komma tillbaka och konvertera.

Till exempel:

  • Besökare som ser en retargering annons är 70% mer benägna att konvertera på en webbplats jämfört med de som inte gör det.
  • I en gemensam studie fann comScore och ValueClick Media att retargeting lyfte varumärkesresultat med 1 046%, det högsta resultatet av sex testade målstrategier.
  • Endast 11% av konsumenterna hade en negativ reaktion på retargetingsannonser i en eMarketer-studie, medan 30% svarade positivt.

Facebook retargeting är särskilt effektiv på grund av hur specifik den tillgängliga inriktnings- och spårningsdata är.

Genom att spåra specifika användare som vidtagit specifika åtgärder kan du använda Facebooks retargetingpixel för att:

  • Förstärka ditt meddelande till användare som besökte specifika sidor.
  • Visa riktade annonser för besökare som studsade (bounce).
  • Sälj nya varor till tidigare köpare.
  • Uppmuntra besökare att lära sig mer eller slutföra ett köp.
  • och mycket mer.

Slutligen, trots den senaste tidens tillväxt av andra sociala nätverk, är Facebook fortfarande standarden för framgång med digital marknadsföring.

I en (annorlunda) eMarketer-undersökning utsåg mer än 95% av marknadsförare på sociala medier Facebook som det bästa sociala nätverket för att producera ROI för sina kunder. Dessa resultat placerade Facebook långt före Twitter (63,5%), Instagram (40,1%) och Snapchat (2,1%).

Så kortfattat, om du planerar att använda riktad annonsering för att öka försäljningen, är Facebook-annonser förmodligen det bästa stället att börja. Men det räcker med hur värdefull Facebook är som en retargering-tillgång – låt oss gå vidare från ”varför” och gå in i ”hur”.

Maximera din betalda annonsering

Om du tänker rikta dina annonser till specifika Facebook användare är det viktigt att veta vilka specifika mål och åtgärder du försöker initiera med dina annonser.

1. Minska övergivna kundvagnar

Visste du att om övergivna kundvagnar var riktiga kundvagnar och du staplade dem ovanpå varandra skulle de nå månen?

OK, det kanske inte är sant.

Men övergivna vagnar är ett verkligt problem och de försvinner inte. Retargeting på Facebook gör det möjligt för dig att nå dessa ”spöken” och påminna dem om att de antagligen fortfarande vill ha den saken de skulle köpa och att det inte är för sent. Facebook erbjuder till och med specifika ”händelsekoder” för granulära åtgärder på webbplatsen, så att du kan skapa specifika annonser för att nå användare som har lagt till ett objekt i en kundvagn eller en önskelista.

2. Håll din produkt färsk i minnet

Utöver att nå “kundvagnsövergivare” kan Facebooks retargetingsystem rikta in sig på användare som har besökt specifika produktsidor men inte lagt objekt i en kundvagn. De kanske till och med tittar på olika versioner av samma produkt på olika webbplatser innan de åtar sig att köpa.

Dynamiska Facebook-annonser håller dina produkter och ditt varumärke färska i den här publikens sinne. Genom att rikta in sig på användare som klickade in på specifika produkter och utesluter de som nådde sidan ”Beställning komplett” kan du ansluta igen med besökare som inte var redo att konvertera då men kanske är redo nu.

Och som en bonus har du tagit en försäljning bort från tävlingen!

En annan bra strategi att använda är links retargeting. Det låter dig rikta annonser till personer som redan har interagerat med en länk i ditt sociala medianätverk. Detta lägger till potentiella kunder till din retargeting även om de inte har besökt din webbplats ännu.

3. Erbjuda speciella incitament för att motivera kunder att köpa

Kunder som varit i kontakt med ditt företags branded content men inte konverterat är också lämpliga för retargeting på Facebook.
Dessa besökare har redan delat sin personliga information för åtkomst till “gated content” som ett webinar eller en e-bok. Särskilda incitament för en målgrupp som har delat sin kontaktinformation kan omfatta försäljnings annonser riktade till nykunder eller begränsade tidsrabatter för populära produkter.

Ibland behöver en målgrupp fortfarande vårdas i detta skede. Om så är fallet kan du skapa annonser som erbjuder en kostnadsfri testversion / demo för att hålla kunder engagerade.

4. Inriktning på specifikt beteende

Om du verkligen vill locka tillbaka användare baserat på beteende gör Facebooks spårningspixel det möjligt att köra riktade annonser baserade på beteendet hos besökare som studsade. Du kan till exempel använda Facebook retargeting för att nå användare baserat på den enhet de använde, aktiviteter de slutförde och mer.

Nästa steg är att ställa in anpassade målgrupper för att ytterligare segmentera och anpassa ditt meddelande för dina kunder.

Inriktning på en anpassad målgrupp

Facebooks verktyg för anpassad målgrupp är utformat för att placera dina retargeting-annonser framför människor som redan är intresserade av din produkt eller ditt varumärke.Du (eller ditt marknadsföringsteam) kan skapa anpassade målgrupper baserat på data som inkluderar:

  • Dina befintliga kunder och prospekts.
  • Webbstrafik (alla användare eller specifika sidbesökare).
  • Åtgärder i mobilappar.

Var och en av dessa mål bär med sig sina egna möjligheter – och kräver en egen strategi.

1. Befintliga kunder

När du skapar din Facebook-retargetingkampanj är kunder som redan har köpt från dig en utmärkt plats att börja. När det gäller låghängande frukt blir det inte mer moget än detta. Återkommande kunder spenderar också nästan fem gånger så mycket per besök jämfört med vanliga köpare.

Du kan återskapa några av dessa kunder med riktade Facebook annonser. Din retargeting kampanj kan tillkännage nya versioner av dina kunders tidigare köp eller erbjuda rabatter och kampanjer för relaterade produkter.

I exemplet nedan kan Scandics Facebook målgrupp ’Boka nu’, vilket innebär komfort och en trevlig upplevelse av deras varumärke:

Om du planerar att rikta in dig på dina befintliga kunder är det bäst att inte direkt börja med försäljninsannonser. Du kan bygga vidare på deras befintliga relation med ditt företag genom att erbjuda kvantitetsbaserade rabatter eller VIP erbjudanden, så att de kan dela sin kärlek till dina erbjudanden med andra.

Du kan också utnyttja dessa retargetingkampanjer för att ta befintliga kunder från en gångs köpare till varumärkesförespråkare.

2. Webbplatstrafik och beteende

Om du lägger till Facebook retargeting i din digitala annonsstrategi har du antagligen en etablerad online närvaro. Detta innebär att din webbplats får åtminstone lite vanlig trafik som inte konverterar. Även om dessa potentiella kunder inte är lika troliga att konvertera som dina tidigare kunder, kan retargeting till den här målgruppen fortfarande bidra till att minska dina annonsutgifter betydligt. De har redan visat intresse, vilket gör att de har ett litet högre värde än någon som inte känner till ditt varumärke alls.

För att nå dessa användare väljer du ”Webbplatsbesökare” i din anpassade målgruppsbyggare och anger webbadressen för sidan du vill basera din retargeting på. Facebook pixeln spårar när en användare besöker din valda URL och, om möjligt, kopplar den användaren till ett Facebookkonto som sen ser dina retatgetingannonser.

Kom ihåg att det inte är befintliga kunder som du försöker få tillbaka – det är besökare som kan lockas till nästa steg i din marknadsföringstratt. Använd allmänna annonser som fokuserar på nya produkter, fördelar och rabattkoder för att fånga deras uppmärksamhet.

3. Appaktivitet

Om du har en anpassad iOS- eller Android-app som kunder använder kan du retarget dem på Facebook baserat på specifik aktivitet i appen. Och när sociala medier växer större varje dag är att ignorera denna potentiella målgrupp ett misstag du inte har råd att göra.

För att ställa in det här måste du registrera din app på Facebook och välja åtgärder eller händelser som kommer att utlösa dina annonser.
Dessa kan vara fördefinierade eller anpassade händelser, allt från att öppna appen för första gången till att lägga till betalningsinformation och göra inköp.

Med anpassade målgrupper kan du också välja tidsramen du vill använda för din kampanj.

Till exempel kan du nå användare som har gjort inköp i appen genom att ange ”De senaste 30 dagarna” för att nå personer som har genomfört en definierad ”köphändelse” under den senaste månaden. (Om det inte är februari.)

4 tips för att få ut mesta möjliga av dina Facebook retargetingkampanjer

En ny undersökning som gjordes av Small Business Trends sade att mer än 60 procent av företagsägare tror att deras Facebook annonser inte når sin rätta målgrupp.

Vissa av dessa resultat kan vara relaterade till bristande förståelse för plattformen, men det finns verkliga åtgärder som företag och byråer kan vidta för att nå rätt användare och förbättra konverteringsgraden.

1. Se till att dina annonser är relevanta för målgruppen

Det mest effektiva sättet att nå din rätta målgrupp är att hänsynslöst förfina din inriktning.

Användargränssnittet i Facebooks retargetingsystem tenderar att betona demografiska data, som är både den mest pålitliga och mest breda informationen som finns tillgänglig.

Men enbart demografiska data kommer inte placera dig inte framför din målgrupp. Alternativ som intressen och undantag kan göra din inriktning hyperspecifik och minska bortkastad budget på irrelevanta intryck.

Du kan också se till så att dina annonser är relevanta genom att skapa en separat annonskampanj för varje steg i din Facebook marknadsföringstratt. Trots allt har din Facebook målgrupp olika intressen och förväntningar precis som alla andra. Du behöver en strategi som adresserar dessa olika mål och ger lösningar. Med rätt justeringar kan din Facebook retargetingkampanj visa rätt annonserna baserat på deras position i din marknadsföringstratt.

2. Rikta in dig på de som mest sannolikt kommer handla

Som tipset ovan kan detta tyckas ganska uppenbart baserat på vad du redan har lärt dig. Men Facebooks anpassade målgruppsinställningar gör det möjligt för dig att gå djupare i detalj för att nå användare som har visat ett mer intensivt intresse för ditt företag. Du kan till exempel skapa en retargetingkampanj för att inrikta dig på bloggläsare med hjälp av parametrarna ’webbplatsbesökare’ som beskrivs ovan. Du kan också identifiera din “high ROI-bloggmålgrupp” med specifika justeringar som:

  • Inriktning på besökare som tittade på mer än ett blogginlägg.
  • Inriktning på besökare som tittade på ett blogginlägg och en landningssida.
  • Inriktning på besökare som tittade på ett inlägg och din prissida (vilket indikerar intresse för din produkt).

Liknande uppdateringar kan göras för andra besökare som har engagerat sig med ditt innehåll på en mer intensiv nivå.

Även om vi inte kan rekommendera att du utesluter din höstack för att jaga nålar, gör Facebook retargeting det möjligt att nå dessa högvärdesmål genom segmenteringsnivåer, och om du inte gör det kan det vara en missad möjlighet för din kampanj.

3. Använd Facebooks Lookalike audience

Du har lärt dig hur du skapar en anpassad målgrupp baserad på din befintliga information eller spårningsdata från din webbplats/mobilapp. När du vill nå utöver dessa gränser kan du skapa en lookalike-målgrupp.

Facebook skapar lookalike-målgrupper genom att hitta användare med attribut som överensstämmer med din basmålgrupp. Dessa filter kan ”skiktas” på dina anpassade målgruppsinställningar för att hitta leads som kan passa din profil.

Låt oss till exempel importera en lista med användare som har laddat ner din e-bok för att skapa din anpassade målgrupp. Facebook kan generera en målgrupp av liknande användare som delar egenskaper och intressen med dina befintliga prospektdata. Även om dessa prospekts kanske inte är bekanta med ditt företag eller produkter, betyder inriktningsinformationen som leder dem till din annons att dessa kunder fortfarande är mer benägna att konvertera än någon som inte har något intresse för ditt företag eller bransch alls.

Lookalike-målgrupper är ett utmärkt sätt att utöka dina mycket raffinerade retargetinggrupper så att du kan nå en bredare pool av kvalificerade potentiella kunder/leads.

4. Timing är allt

Vi nämnde ovan att en av fördelarna med Facebook retargeting är att hålla din produkt och företag färskt hos potentiella kunder. För att din kampanj ska vara effektiv är det viktigt att hitta och navigera mellan ”för tidigt” och ”vad är det här nu igen”? Tidpunkten för din kampanj är anpassningsbar och bör baseras på dina kunder.

Om din försäljningscykel är kort föreslår vi att du kör en Facebook retargetingkampanj till webbplatsbesökare de senaste 15 till 30 dagarna. För transaktioner som kräver fler beröringspunkter kan du förlänga fönstret för att få användarna att röra sig genom din tratt (funnel). Om vi talar om att utesluta användare, vi har alla sett retargetingkampanjer som försöker sälja produkter vi redan har köpt, eller hur?

Dessa uteslutningar är viktiga att undvika – de slösar din annonsbudget och ger inte din kund en god anledning att komma tillbaka och handla igen. För detta ändamål kan du ställa in din Facebook kampanj för att utesluta användare som nyligen konverterade under en definierad period. De flesta B2C retargetingkampanjer utesluter nya köpare i ungefär en till två veckor, såvida du inte har specifika merförsäljningsmöjligheter att marknadsföra.

Sammanfattning

Facebook är en av de mest pålitliga aktörerna för marknadsföring på sociala medier, och nästan alla företag som investerar i sin Facebook annonsering kan dra nytta av de möjligheter som denna taktik ger.

Dessa retargetingkampanjer kan maximera din annonsering genom att hålla ditt varumärke färskt, erbjuda incitament att konvertera och minska kundvagns-övergivande.

För att få ut mesta möjliga av din kampanj, förfina din inriktning för att se till att endast relevanta användare ser dina annonser. Lägg ner tid på dina kampanjer för att maximera kundintresse.

Har du använt Facebook retargeting? Berätta gärna om det i kommentarerna nedan!

Artikeln är skriven av:

Abbe El-Madhoun
Buzzlemedia

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Adobe Analytics lanserar Customer Journey Analytics