Keymetrics

Här är beviset på att vi måste reda ut trafiksiffrorna på nätet

Expressen avslöjar Isabella Löwengrips ”uppblåsta siffror” samtidigt som tidningen visar upp sina egna uppblåsta siffror på Ocast.

Du kommer nog ihåg att Bonnier valde att lämna KIA-index för att istället publicera sina siffror på Ocast. Tjänsten visar inte bara upp statistiken utan låter även annonsörer komma in för att köpa annonser baserat på siffrorna. 

Hur stor räckvidd tror du att Bonnier News har per månad?

4 miljoner, 8 miljoner eller 10 miljoner? Nej, inte ens i närheten. Enligt Bonnier, som förser Ocast med statistiken, har Bonnier News nära 45 miljoner i räckvidd per månad.


Skärmdump Ocast 2019-09-27

Du tänker nog nu att det här måste vara fel, för inte kan väl Bonnier News ha nära 45 miljoner i räckvidd per månad. Nej, du har helt rätt för det går inte. Siffran bygger på att man valt att addera en uppblåst siffra med nästa, och nästa och nästa och så vidare. Ingen hänsyn till dubbeltäckning eller att siffror som ingår i summeringen är fel i grunden.

Efter vårt avslöjande har Bonnier News tagit bort statistiken som publiceras på Ocast. Och vi hoppas att de även gör det för Bonnier Magazines and Brands som i skrivande stund har över 11 miljoner i räckvidd. 

Mätfelen av trafiken på internet är djupare och bredare än Ocast

Bonnier valde att gå över till Ocast för där kan medier utan regelverk eller kontroll publicera vilka siffror som helst. En snabb genomgång visar Bonnier inte är ensamma om att publicera sina trafiksiffror där – Nyheter24, Schibsted, Aller Media och fler.

Men även om Bonnier skulle göra sitt yttersta för att publicera så sanna siffror som möjligt med sina valda mätverktyg, är de ändå uppblåsta. Det finns nämligen idag inga mätningar som är helt korrekta mot bakgrund av hur man väljer att presentera dem.

Här är ett exempel på hur tokigt det kan bli:

För skojs skull surfar jag nu in på en blogg med Safari och Chrome på min dator. Jag använder även min mobil där jag har Safari och Chrome. Varsågod du fick precis 4 nya unika besökare som gjort 4 besök. För att peppa till besökssiffrorna kommer jag göra om samma saker efter minst 30 minuters väntan och då får du 4 nya besök. Om jag imorgon tar bort mina kakor och gör om allt får du ytterligare 4 unika besökare som gör 4 besök. Och ja, det här görs automatiskt om jag exempelvis använder Safari och Firefox. 

Så vad borde hända nu då?

För medierna kommer sannolikt den här artikeln inte ändra någonting. De kommer att fortsätta redovisa sina uppblåsta siffror och annonsörerna kommer att fortsätta köpa.

Vad som borde hända är att branschen tar tag i  sina felaktiga siffror och börjar om från början. Bland annat måste vi ändra hur siffrorna beskrivs. En unik webbläsare eller unik besökare är inte en person av kött och blod. Det är en fil som sätts på en dator eller mobil. Ett besök är inte mer än att en fil kommer till en URL. En sida kan vara en sida om den inte är uppbyggd av flera sidor. Och ”räckvidd” som används på Ocast har inte något med kakor eller sidor att göra.

Min förhoppning är att det tänds en liten gnista någonstans som kanske leder till en diskussion om vad medierna, mätföretagen och annonsörerna kan göra. För att fortsätta arbeta med siffror som vi vet inte är korrekta kan ju inte vara bra för någon part.

Här har jag publicerat en artikel om mätningarna på internet. Väl värt din tid om du vill lära dig att tolka siffrorna på nätet.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Varumärken måste våga mer och tänka som pirater