Keymetrics

Disney börjar blockera annonser från Netflix

Kriget om våra tittningar är igång. Nu har Disney börjat blockera annonser på sina nätverk från Netflix.

Disney vill inte se annonser från Netflix på sina annonsnätverk som ABC, förutom på ESPN, av någon anledning.

Enligt Disney är det för att Netflix inte har annonser på sin plattform så det kan inte ske ett utbyte dem emellan – att Disney annonserar på Netflix och Netflix på Disney. Men trots det är draget ganska ovanligt då tv-bolag emellan brukar tillåta annonser från konkurrenter.

Andra aktörer som Comcast, Apple och Amazon kan fortfarande annonsera på Disneys kanaler men även de verkar hänga löst när nu Disney börjar kraftsamla för sin egna tjänst Disney+.

“The direct-to-consumer business has evolved, with many more entrants looking to advertise in traditional television, and across our portfolio of networks. While the initial decision was strictly advertising based, we reevaluated our strategy to reflect the comprehensive business relationships we have with many of these companies, as direct-to-consumer is one element, förklarar Disney till tidningen The Verge.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook lanserar chatappen Threads till Instagram