Keymetrics
På bild: Olivier Ribet, Dassault Systèmes

Dassault Systèmes om hur innovation styr agendan

Dassault Systèmes är ett globalt företag med över 250,000 kunder representerade av 11 industrier i 140 länder. De är en gigant inom PLM som trots sin storlek lyckas rikta blicken framåt och lägga fokus på konstant innovation.

Product Lifecycle Management, även förkortat PLM, är en filosofi för hur man hanterar en produkt och information om produkten under hela dess livscykel. Begreppet PLM används ofta när just informationen om produkten skall hanteras under produktens hela livscykel.

Alla industrier är under en enorm förändringsprocess som påskyndas av digitala innovationer. Allt från nya blodsockermätare och soldrivna bilar till Arla Foods satsningar på PLM påverkas av denna förändring.

Under konferensen PLM Innovation Forum 2019 som arrangerades i Stockholm fick jag en pratstund med Olivier Ribet som idag är chef för EMEA och Ryssland på Dassault Systèmes. Innan dess var han tio år på Microsoft och då bland annat med i teamet som fick patent på en metod för att identifiera nyckelord i textanalys.

Det som slår mig när jag lyssnar på Olivier är att han brinner för innovation. Inte bara för att han säger ordet “innovation” ofta, utan att han verkligen lyser upp när ämnet kommer på tal.

Det visar sig snabbt under intervjun att just innovation också är kärnan och ursprunget i Dassault Systèmes samt att de själva använder sina egna system för att driva sin affär framåt.

När jag frågar honom om vad han gör först på måndag morgon när han kommer till jobbet svarar Olivier att han “går in på vår plattform 3DEXPERIENCE för där finns hela vår verksamhet. Allt från kunder, partners, projekt och mer.” Och den röda tråden med att han hänvisar till plattformen 3DEXPERIENCE fortsätter under hela intervjun. För vad Dassault Systèmes helst vill är att världens alla bolag som befinner sig under transformation använder deras plattform för att innovera, hantera produktlivscykler (PLM) och koordinera mellan alla beslutsfattare. Att ”vara plattformen som tar en idé och ser till att den blir en verklig produkt,” tillägger Olivier.

”Innovation är det som driver människan framåt,” säger Olivier och med teknikens stora framsteg är det idag möjligt att blicka ännu längre fram än tidigare. Du kan modellera, simulera och testa produkter som hoppar över flera steg för att se om hypotesen håller. “Vi människor letar ständigt efter ett billigare, snabbare och bättre sätt. Något som är annorlunda. Det ligger i människans natur. Redan idag finns det startups som innoverar hur vi kan odla mat på Mars, trots att vi ännu inte vet hur vi tar oss dit. Det som verkade omöjligt för tio år sedan är idag med teknikens hjälp helt plötsligt möjligt,” berättar han.

Enligt Olivier är Sverige en av de ledande inom innovation. Kanske är det det kalla vädret som lockar fram kreativiteten, skämtar jag. Han fortsätter “en stor del av innovationen som driver industrier framåt kommer från bland annat Sverige. En avgörande faktor var att man snabbt insåg att det krävs samarbete för att lyckas. Jag anser att en av grundpelarna inom delningsekonomin kommer just härifrån. I världen är Sverige tillsammans med Israel och Kalifornien ledande inom innovation för att man ser på det ur ett globalt perspektiv”.

På frågan om hur ett företag ska lyckas med att hålla blicken framåt svarar Olivier att “det är viktigt att förstå vilka frågeställningar som dina kunder kommer att behöva hantera de närmaste fem åren. Att hela tiden ha fokus fler år framåt är svårt, men när det väl blir rätt är det enormt lönsamt”.

Jag tackar Olivier för hans tid och ser fram emot att få höra mer om de innovationer som Dassault Systèmes är med och ser till blir verklighet.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Över hälften av all annonsering blir digital redan i år