Keymetrics

Bonnier svarar på våra mätfrågor om uppblåsta trafiksiffror och kakor

Här berättar Bonnier om sin redovisning på Ocast och hur de räknar sina trafiksiffror. Bakom svaren till Dagens Analys är analyschefen Josefina Rickardt.

Tidigare skrev vi en artikel om hur Expressen avslöjade att Isabella Löwengrip använder sig av ”bluffsiffror” i sin dialog med annonsörer. Det visar sig att även Bonnier redovisar uppblåsta siffror på tjänsten Ocast till annonsörer.

Vi fick inte svar på alla våra frågor från Bonnier. Vi saknar svar på hur antalet återkommande besökare står sig i jämförelse med antalet unika besökare. Ett mycket intressant mått som avslöjar hur uppblåsta siffrorna faktiskt är när man använder kakor som mätverktyg.

Varför redovisar Bonnier sina siffror på Ocast?

För att våra annonsörer/mediebyråer och läsare enkelt ska kunna ta till sig all form av information om våra produkter, såväl kommersiellt som redaktionellt. Men det är framförallt knutet till annonsaffären.

Hur kan Bonnier redovisa en räckvidd på 17,7 miljoner per vecka och nära 45 miljoner i räckvidd per månad?

Det kan vi inte. Vi har haft flertalet dialoger med Ocast och påpekat tidigare denna problematik för Ocast och även uppmanat/begärt att ta bort unika-måttet från sajten vid samtliga fall där tidsperioden mer än ”7 dagar” väljs av besökaren. Dessutom har ju unika-måttet ( till 30-50%) på vecka dött iom ITP 2.2 (cookie-rensning per 24h för Apples samtliga browsers).

Kommentar: Statistiken för räckvidd har varit synlig på Ocast under flera år. Och det är bara efter vårt avslöjande som man nu börjar ta bort den. 

Hur mäter Bonnier sin webbstatistik idag över sitt nätverk?

Vi mäter via Google Analytics som idag är världens mest använda och överlägsna och ”enkla” verktyg att mäta en sajts webbstatistik.

Kommentar: Google Analytics möjliggör inte mätningar över nätverk. Så hur Bonnier kan göra detta är ännu oklart. Nätverk kan endast mätas med en tredjepartskaka och den blockeras och tas bort i så hög grad att den endast är relevant under en (1) dag. 

Hur hanteras blockeringen av tredjepartskakor?

Att kakor blockeras mer och mer, bla genom ITP, är såklart en utmaning för alla i branschen att anpassa sig till. Vi följer utvecklingen och hanterar våra kampanjer, konverteringar, mätningar osv utifrån rådande förhållanden. Våra annonsörer och byråer är väl insatta i påverkan av detta och vi har löpande dialog och rekommendationer ut mot marknaden hur det fungerar i våra kanaler med olika typer av kakor. Orvesto tycker vi är en bra källa för räckvidd och den används också av hela branschen.

Kommentar: Från svaret kan vi utröna att Bonnier inte vet hur man ska hantera tredjepartskakor idag och väljer därför att inte svara på frågan. Men Bonnier är inte ensamma då detta är ett globalt problem. Här behövs det en gedigen branschutredning för tredjepartskakor är ett dåligt verktyg för alla mätningar. 

Att branschen behöver en oberoende part som granskar siffror som lämnas ut till annonsörer är uppenbar. Att låta medierna själva få redovisa sina siffror fungerar inte då man hela tiden väljer att maximera sina tal. Här kan man även beskylla annonsörerna som bara går efter måttet ”hur stora är ni?” istället för att fråga ”hur relevanta är ni?”. Hetsen att alltid ha större tal än konkurrenten resulterar i en vilda västern av siffror som får härja fritt på tjänster som Ocast.

Dags för Sveriges alla branschorganisationer att släppa politiken,  kavla upp ärmarna och ta tillbaka sanningen.

Här kan du lära dig mer om trafiksiffror och hur du ska tolka dem.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Svenskarna och Internet 2017 – Här är hela rapporten