Keymetrics

Acast belönas med IABs mätcertifiering – som man också var med att ta fram

Acast har mottagit IABs certifiering – “Tech Lab Podcast Measurement Compliance” – där man försäkrar att Acasts användare mäter enligt riktlinjerna.

Poddindex följer IAB 2.0 guidelines

Nyligen meddelade Poddindex att de också kommer följa IAB 2.0 guidelines. Acast är först ut av alla aktörer på Poddindex att bli certifierade och resterande bolag förväntas bli certifierade senast januari 2020.

Så här gick det till
Acasts team av dataexperter har spenderat de senaste sex månaderna med att granska hur podcastlyssnandet mäts globalt för att säkerställa både att de själva, men också att resten av branschen, mäter på så progressivt och rigoröst sätt som möjligt. Acast var ett av de första podcastbolagen i världen som införde en global lyssningsstandard genom lanseringen av Poddindex, och har arbetat med IAB för att ta fram de nya riktlinjerna i Podcast Measurement Technical Guidelines 2.0.

Bild: Ross Adams, Acast

Acast VD Ross Adams kommenterar:

Under de senaste fem åren har vi arbetat med tusentals poddar och deras lyssningsdata. Vi har har flera hundratusentals lyssnare i vår egen app och sett vad som fungerar samt vad som inte fungerar när det kommer till podcastmätning. Vi samarbetar med tusentals premiumannonsörer över hela världen och vi förstår att det finns ett stort behov kring att kunna erbjuda en transparent och noggrann mätningsmetod för att vi ska kunna fortsätta bygga förtroende och skapa ännu fler intäkter för våra publicister och poddkreatörer. Genom en omfattande forskning som vi har gjort, har vi kommit överens om att IABs mätningsmetod är exakt vad branschen behöver. Nu har vi blivit certifierade enligt den nya mätmetodiken 2.0, och det är ett otroligt viktigt steg för den globala podcastindustrin. Acast är i en unik position genom att vi är plattformsagnostiska och vi verkar i fler länder än något annat podcastföretag. Vi ser det verkliga behovet av en konsekvent global mätningsstandard som kan skapa förtroende, inte minst för våra internationella publicister och poddkreatörer som har lyssnare över hela världen. Jag ser fram emot att se hur dessa nya processer kommer driva branschen framåt och öppna upp för ännu större investeringar från annonsörer.

Idag finns Acast i 10 länder, hostar över 7.000 poddar och har över 150 miljoner månatliga lyssningar över hela världen.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Thomas Mattsson uttalar sig om framtiden för svenska medier