Keymetrics

Syftet med din text är viktigt för SEO

Nästan alla hemsidor är beroende av texter på olika sätt. Därför är det viktigt att bestämma vilket syfte texten ska ha och hur central den ska vara i din verksamhet.

Att prata om texter kan ju vara lite tråkigt, men en text har flera dimensioner. Bland annat kan de ge struktur, skapa en viss stil och ha ett bestämt syfte – något som vi ska fokusera på i den här artikeln.

Vi har märkt att många hemsidor tappar bort syftet med sitt textinnehåll. Och visst kan det vara svårt att hålla många bollar i luften och komma ihåg att även texter måste linjeras med de uppsatta målen.

Vanliga syften med texter

En text har ofta minst ett av följande syften:

  • Informera läsaren
  • Konvertera läsaren till att exempelvis köpa dina produkter eller tjänster
  • Underhålla läsaren, eller på annat sätt beröra

Ena syftet utesluter såklart inte det andra. En text kan vara både informativ och underhållande på samma gång.

Affärsmål och syfte

Ditt företag eller hemsida har troligtvis ett långsiktigt syfte och affärsmål. När du bestämmer syftet för texten på hemsidan bör du ha dessa mål i åtanke. För om din text ligger i linje med dina affärsmål kommer den hjälpa till att uppnå dem.

Hur hänger syftet ihop med SEO?

Förutom att tänka på hur ert affärsmål relaterar till syftet i texten, bör du även tänka på hur det går ihop med vad dina målgrupper söker efter på sökmotorerna. Personer som söker efter information lär knappast läsa en text som har syftet att övertala till köp. Och de som letar efter att köpa något kanske behöver en övertygande text för att slå till.

Se till att gör research på vad dina besökare är ute efter genom att använda Google Analytics och Google Search Console. Med dessa verktyg kan du lära känna dina kunder.

Att bygga länkar

Ifall syftet med din text är att få länkar från andra sajter för att förbättra din ranking på Google, bör du tänka på vilken typ av karaktär din text har. Satsa på informativa eller underhållande texter för att få fler länkar. Säljande eller övertygande texter får vanligtvis inte lika många länkar som informativa texter. De flesta föredrar helt enkelt att dela informativa eller underhållande texter i större utsträckning, kanske för att syftet med dessa inte är lika uppenbara.

Hoppas du nu fått något att tänka på och att du tar med syftet i nästa planering av era texter. Om du behöver hjälp med att skriva texter är vi på Karlssons Textbyrå bara ett klick bort. Eller skicka ett mail till hej@karlssonstext.com.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”Ge sportfansen breddat spel istället för tåfjuttar”