Keymetrics

Sveriges Annonsörer deltar i projekt om att skapa ny global mätstandard

Fotograf: Jonas Olson

Unilever har dragit igång ett mätprojekt för cross-media som är tänkt att bli en global standard för mätning av kampanjer på alla plattformar. Bakom projektet ansluter giganter som Electronic Arts, Mastercard, Google, Facebook, Twitter och fler. Även Sverige berörs och här kommenterar Hanna Riberdahl som är vd på Sveriges Annonsörer initiativet.

I slutet av juli presenterade WFA ett initiativ som bygger på det som Unilever har initierat, där man samlar några av de stora globala varumärkena, plattformarna samt medier. Målet med initiativet är att göra det möjligt för marknadsförare att mäta rätt data, vid rätt tillfälle på ett holistiskt standardiserat sätt tvärs media, kommenterar Hanna Riberdahl som är vd på Sveriges Annonsörer.

Initativet heter ”Cross media measurement” och vi på Sveriges Annonsörer har valt att aktivt delta i detta projekt för att dels vara med och påverka men också identifiera hur vi kan rulla ut detta projekt lokalt i Sverige, fortsätter hon.

Vår medieexpert Peter Mackhé är just i denna vecka på en 2-dagars workshop med projektet. Efter detta kommer vi starta igång det lokala projekt tillsammans med experter och medier, vilket vi kommer informera mer om lite längre fram i år. Det kommer inte vara något lätt projekt men helt nödvändigt då stora förändringar har skett i konsumentbeteende och vi behöver kunna mäta och förlita oss på data tvärs mediekanalerna, avslutar Hanna.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ny svensk plattform för distansjobb