Keymetrics

Studie: Ljudreklam ökar varumärkessök

Bakom studien är HowCom som tillsammans med Bauer Media kartlagt hur ljudreklam påverkar varumärkessök.

Resultaten visar att samtliga 28 annonsörer som var med i studien ökade sitt varumärkessök med hjälp av ljudreklam. I snitt ökade varumärkessöket med 18 procent.

Vi på HowCom är glada och stolta över att tillsammans med Bauer Media genomfört en studie med så pass hög ambitionsnivå. Ljudets styrka att driva sök har bekräftats och studien visar starka resultat likt en amerikansk studie som var förlaga, säger Fredrik Andersson, CEO & Partner HowCom Evolution.

Studien som har pågått under 1,5 år har innefattat sju olika branscher, där samtliga 28 varumärken som var med i studien fick en ökad sökvolym. I snitt var ökningen 18%, kategorin ’konfektion & inredning’ toppade med hela 41% ökning.

Vi har fått ett kvitto på ljudets roll och vi ser fram emot att på ett kostnadseffektivt sätt öka sökvolymen till fler annonsörer och branscher.” säger Charlotte Lundgren, CCO, Bauer Media. ”Det är särskilt roligt att se resultatet för ’konfektion & inredning, att vi kan bidra så kraftfullt i en så viktig och konkurrensutsatt bransch.”

Om du vill ta del av fler insikter från studien ska du kontakta Louise Lundgren på Bauer Media.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
AudienceProject lanserar kampanjvalidering över fler plattformar