Keymetrics

Onlinejätten som försöker ersätta kakor med digitala identifierare

MailOnline har börjat experimentera med att ersätta kakor med en ny typ av digital identifierare.

Efter att både Apple och Firefox satt stopp för att kunna mäta, spåra och följa användare med hjälp av tredjepartskakor har både mät- och annonsbranschen fått panik. Helt plötsligt går det inte att följa eller spåra. Så vad gör man nu?

En av de största tidningarna på nätet, MailOnline med DailyMail, har börjat testa ett nytt sätt som ska ersätta kakorna. Bland annat prövar man en lösning från DigiTrust och techföretaget ID5. I testerna har tidningsjätten redan sett en ökning om 30 procent i CPM från Safari-användare. Även där användare har Chrome som webbläsare såg man en ökning med 20 procent.

Tanken är att om allt fler publicister ansluter sig till en gemensam mätmetod, som exempelvis Digitrust, kommer det bli en ännu större ökning.

These [CPM rates] will improve a lot more if more publishers get involved. If they do, then more supply-side platforms and demand-side platforms will follow. Some of them will be waiting for more publishers to join, förklarar MailOnline.

Samtidigt förklarar onlinetidningen att det här nummerspelet handlar om att kunna använda flera olika metoder och med dem få fram tal som representerar användningen.

Och det är kris på många ställen som sett sina CPM-siffror dala.

We see an increasing amount of traffic coming through Safari, and the value of CPMs goes down because it’s a do-not-track audience. And you don’t bid as much on a cookie that has two or three data points attached to it, kommenterar TI Media.

Här kan du läsa mer om denna mycket spännande diskussion som pågår världen över.

Än så länge finns det inga bra lösningar. Aktörer, stora som små,  funderar över hur man ska ersätta tredjepartskakan och kanske snart även förstapartskakan. Vissa tror på local storage och andra inte. Några har teorier om att använda i-frames och andra ser redan begränsningarna.

Den här frågan borde lyftas och involvera experter från världens alla hörn. Om du inte tar det här på allvar löper du stor risk att se lika korkad ut som när 16-årige Greta Thunberg får förklara för vuxna om klimathotet.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hälften av influencers manipulerar sina siffror