Keymetrics

Nu kommer Roku till Europa och tjänsten kan skaka om tv-marknaden

I USA finns det tre stora tjänster för TV, varav Roku är en av dem. Men i Europa är det bara ett fåtal som ens sett plattformen och ännu mindre använt den. Men nu kommer jätten att skaka om europeiska tv-marknaden med sin etablering.

I USA är Roku en av de absolut mest populära sätten att konsumera rörlig bild. Plattformen vill vara som en central hub för all typ av TV. Både streamingtjänster, linjär-tv och även köp/hyr-filmer. Vad du än vill titta på finns det på Roku, förutom innehåll från Apple.

Även på börsen går det riktigt bra för Roku som skjutit iväg som en raket. Intäkterna matchar förväntningarna och antalet användare fortsätter att öka. 

Apple har ställt sig helt utanför ekosystemet från Roku då de själva ser det som kritiskt att skapa och underhålla sitt egna ekosystem.

Det som Roku (och även Apple) insett är att data är guld. Genom att tillhandahålla det mesta av innehållet kan Roku på ett genialiskt sätt kartlägga allt tittande. Allt knyts till appen där användare registrerar sig med sin e-post. Eftersom alla användare i princip har en egen mobil kan man fånga upp vem det är som tittare, på vilken titel, hur länge och så mycket mer.

Så vad är Roku?

Tänk Apple TV fast så mycket större. Roku samlar tjänster som Hulu, Netflix och andra på en och samma plattform. Allt du behöver är dosan, fjärrkontrollen eller appen och sen är det bara att köra igång.

För mer detalj om hur det fungerar ska du spana in det här klippet:

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
” Jag kan mycket om mediebranschen och vet vilken omställning som krävs”