Keymetrics

Nordiska medietrender 2019 från Nordicom – andra utgåvan

Dags för ännu insiktssamling från Nordicom om hur det går för nordisk media och digitala satsningar.

Insikterna avslöjar att Finland är bäst inom hela EU med sin digitalisering. Visst är hela Norden bra på allt som har med digitalt att göra men enligt Nordicom är det Finland som får ställa sig högst upp på pallen, den här gången.

Norge leder när det kommer till att publicera nyheter på nätet. Enligt Nordicom är det hela 34 procent av den norska befolkningen som betalat för nyheter senaste året. Måste vara oljan som gör att de har råd. Vi svenskar är också ganska villiga att betala (inte som norrmännen) och även Finland samt Danmark är en av de högst betalningsvilliga.

Det visar sig att gapet mellan yngre och äldre mediekonsumenter ökar. Allt fler yngre väljer digitalt och de äldre håller krampaktigt fast vid traditionella medier. För traditionella medier är det just nu kaos eftersom de förlorar allt fler konsumenter. Nu är det bara ’gubbarna’ och ’tanterna’ som läser tidningen och tittar på linjär-tv.

Vill du läsa mer? Då ska du klicka här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
IKEA är Sveriges högst ansedda företag 2019