Keymetrics

Mobilen är både störst och minst

I en alltmer föränderlig värld söker företag ständigt efter nya sätt att förbättra sina kunders upplevelser inte minst inom e-handeln, skriver Mårten Bokedal som är Senior Manager, Marketing Nordics på Episerver i denna krönika.

Drygt 60 procent av konsumenterna shoppar online minst en gång i månaden. Över hälften av dessa startar idag sin köpresa via en mobil enhet. Det visar en ny unik studie av hårda källdata från 1,3 miljarder köptillfällen som inhämtats och sammanställts av upplevelseföretaget Episerver. Källdatan kommer direkt från 159 olika detaljhandels- och konsumentvarumärken runtom i världen. Informationen är anonym och ett resultat av avancerad AI-baserad trafikanalys. B2C ecommerce benchmark report.

Resultatet ger anledning att stanna upp och fundera över såväl nya köpbeteenden som den mobila konsumentens specifika behov. Syftet med undersökningen är att få insikter om vilka enheter och kanaler som fungerar bäst för e-handel och hur dessa samspelar under hela köpresan.

Statistiken visar att det är via en mobil enhet som de flesta köpresor inleds. Men även om mobila enheter står för störst andel trafik, så är det genomsnittliga antalet köpta varor per order lägst för mobilen. Ju mindre skärm desto färre varor per transaktion.För att öka antalet köp per order via mobilen krävs att handlarna fokuserar mer på den mobila köpupplevelsen med adaptiv design som anpassar meny, innehåll och upplevelse för den mobila besökaren.

Undersökningen visar att det är direkt trafik till varumärkens hemsidor som dominerar. Det innebär att ett starkt varumärke har fortsatt högsta prioritet för många handlare. För att stärka lojaliteten är det viktigt att även stärka kundupplevelsen över tid och via data lära känna kunden för att skapa fler samt bättre köpupplevelser.

Antalet köpta varor per transaktion är högst vid direkt trafik till hemsidor och email. Det kan tolkas som att det är återkommande kunder som köper flest varor. En rimlig slutsats är att företag som rekommenderar och förklarar sina produkter och tjänster via hemsidan och email, skapar goda förutsättningar till merförsäljning.

De kanaler som skapar högst sammanlagt värde är betald sökning och organisk sökning. Det betyder att Google fortsätter ligga i topp som den kanal som konsumenterna använder för att starta sin köpresa såväl via mobila som stationära enheter.

Marknadsförare och detaljister har behov av att jämföra sina digitala försäljningsstrategier och kanalval med konkurrenternas. Data om 1,3 miljarder köpresor gällande frekvens, trafik, kanalval och använda enheter ökar möjligheten att jämföra sig med ett statistiskt signifikant urval av webbplatser för detaljhandel och konsumentvarumärken.

Nya kunskaper krävs för att möta konsumenternas behov i en tid som kännetecknas av omvälvande förändring. Med analys av Big Data från miljarder köpresor inom e-handeln får vi ett värdefullt instrument att bättre lära känna kunderna för att optimera köpupplevelsen genom olika kanaler och enheter, samt skapa fler bra upplevelser för konsumenterna.

Artikeln är skriven av:


Mårten Bokedal
Senior Manager, Marketing Nordics, Episerver

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
GroupM lanserar self-serviceplattform för native