Keymetrics

Kvinnlig röst för Volkswagens talan

I företagets marknadskommunikation har Volkswagen sedan decennier använt en mansröst för att presentera sina bilar. Nu blir varumärket istället kvinnligt. På praktiskt taget alla marknader kommer en kvinna – med en varm, trygg och behaglig röst – att föra Volkswagens talan.

Att ändra röst är en del av ett större förändringsarbete med varumärket.

Logotypen ska kännas mer modern

Volkswagens framtid är elektrisk, uppkopplad och koldioxidneutral. Med den nya varumärkesdesignen vill Volkswagen skapa en enhetlig, övergripande varumärkesupplevelse som både är modernare och mer genuin.

Den nya Volkswagen-logotypen har en platt tvådimensionell design och är avskalad till sina grundbeståndsdelar. Varumärkesdesignen och logotypen är tänkta att ge större flexibilitet och avsedda för digitala tillämpningar.

Den nya varumärkesdesignen markerar starten på en ny era för Volkswagen. Genom att skapa nya produkter och nytt innehåll, genomgår Volkswagen en genomgripande omvandling på vägen mot en utsläppsneutral framtid för alla. Nu är tiden inne för att låta omvärlden få ta del av vårt varumärkes nya attityd, förklarar Jürgen Stackmann, styrelseledamot på Volkswagen med ansvar för försäljning och marknadsföring.

Volkswagen använder för första gången en ljudlogo

Istället för en tagline kommer Volkswagen för första gången använda sig av en ljudlogo. Det innebär att varumärket Volkswagen nu får en unik ljudidentitet, både i bilen och i företagets kommunikation.

Volkswagens nya visuella språk kommer att skilja sig mycket från det vi har varit vana att se hittills – det kommer att bli djärvare och mer färgrikt. Fokus kommer att ligga på människor. Vi kommer inte längre att koncentrera oss på perfekt tagna bilder av våra bilar. Istället är målet att presentera realistiska situationer som kunderna själva kan relatera till, förklarar Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen Sverige.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Schibsted får ny visuell profil