Keymetrics

Jag fick data för att optimera mig själv!

Vi pratar ofta om att vi ska optimera verksamheter, annonskampanjer och arbetsplatser, men när ska vi optimera oss själva? Jag gjorde ett DNA-test och har nu fått den data jag behöver för att börja min optimeringsresa.

I våras gjorde jag ett DNA-test (se filmen här), och under sommaren fick jag resultaten och återkoppling på hur min kropp fungerar. Med dessa nyvunna insikter har jag nu påbörjat min resa mot ett mer optimalt liv.

Jag fick resultatet i en textfil skickat från labbet, och för en lekman som mig så var det rena rappakaljan. Det var precis så man tänker sig en klassisk datafil: en lång, lång, lång lista med bokstäver och siffror som inte sade mig särskilt mycket. Raskt skickade jag över den till Boomer och Satu på företaget Decoding Superhuman, som satte igång med att tolka resultaten och sätta samman en begriplig rapport. Därefter var det dags för återkoppling.

Återkoppling på resultaten

Under två entimmes-tillfällen pratade jag med Boomer Andersson, grundare av företaget, om resultaten och vad de innebär för mig i fråga om kost, näring och sömn. Båda samtalen präglades av att jag skulle förstå mina resultat, och hur jag ska omsätta dem i praktiken för att kunna prestera bättre i min vardag. Helt enkelt en strävan efter att fungera optimalt i fråga om energi, vakenhet och långsiktig hållbarhet. Det är ju visserligen saker vi ofta pratar om i dagens samhälle, men experter och tyckare har ju inte rätt data för att ge mig personliga råd om hur jag ska leva. Men det fick jag nu!

Hela första tillfället gick åt till att prata om kost och makronutrienter (proteiner, kolhydrater, fett etc.), eftersom det oftast är en stor del av vad människor kan påverka med relativt enkla medel. Till viss del var det liknande råd som man ofta får i dieter (skippa kolhydraterna, ät mer grönsaker), men vissa saker var mer specifika för just mig, vilket är det stora värdet av att göra den här typen av DNA-test. Jag fick bland annat reda på att jag har en sötsugs-gen som behöver hanteras på något bra sätt. Jag har dessutom ganska lätt för att ta upp proteiner, så jag behöver inte alls äta mycket för att få i mig det jag behöver.

Det andra tillfället ägnades åt mikronäringsämnen såsom vitaminer och mineraler, samt till sömn. Att jag som nordbo behöver få i mig med D-vitamin kom ju knappast som någon nyhet, däremot var det mer intressant att jag inte omvandlar betakaroten till A-vitamin så effektivt. Så om jag börjar uppvisa låga halter av A-vitamin bör jag se till att få i mig A-vitamin och inte betakaroten. Jag fick även reda på att jag bryter ner koffein långsamt, så att dra ner på kaffeintaget är sannolikt bra, och framför allt inte dricka kaffe efter lunch. Det hänger så klart ihop med sömnen, där det blir svårt att sova om det fortfarande flyter runt koffein i blodådrorna.

Vad gäller sömnen visar mina gener att jag är en typisk morgonmänniska som klarar mig bra på 7,5 timmes sömn per natt. Morgonmänniska i det här sammanhanget innebär att jag mår bäst av att gå upp omkring kl. 5 på morgonen, och att jag då bör gå och lägga mig vid kl. 21 på kvällen. Det handlar med andra ord inte om att justera litegrann, utan en ganska stor omställning av min sömncykel om jag ska matcha mina genetiska förutsättningar.

Så, hur har det då gått?

Efter ca två månader kan jag villigt erkänna att det varit upp och ner. I början var jag så klart entusiastisk, och fokuserade på precis allt det som jag fått reda på. Men allt eftersom började den gamla vanliga maten återigen göra sig gällande, i alla fall ibland. Idag äter jag klart mer frukt och grönsaker, och har dragit ner kraftigt på pasta. Jag äter mindre portioner kött, och försöker ta en frukt eller lite nötter istället för en chokladkaka när sötsugen sätter in. Jag går och lägger mig omkring 21-22, och klockan ringer kl. 6 varje morgon, en rutin som nu börjar kännas normal.

Lever jag då ett optimalt liv?

Nej dit har jag ännu inte kommit, och frågan är om jag vill ta det ”hela vägen” med matdagbok, väga måltider och skaffa allehanda kosttillskott. Det beror så klart på vad man vill uppnå. Jag har nu fått verktygen för att optimera mig själv i betydligt högre grad än vad som var möjligt förut. Vissa av dessa verktyg använder jag dagligen, medan andra till stor del ligger kvar oanvända i verktygslådan. Det fina är att jag när som helst kan gå tillbaka till rapporten, eller höra av mig till Boomer när jag är redo att plocka upp fler verktyg för att fortsätta min resa mot ett optimalt liv.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Microsoft Edge auto-blockerar spårning