Keymetrics

Intervju med Demoskops nya VD Karin Nelsson

I somras fusionerades undersökningsbolagen Demoskop och Inizio, och igår stod det klart att Inizios före detta VD Karin Nelsson kliver in som ny VD i Demoskop. Vi fick en pratstund med Karin om framtiden, utmaningar och vad hon ser fram emot i den nya rollen.

Först och främst, hur känns det att vara ny VD för Demoskop?
Det känns jättekul och spännande. Det är ett fantastiskt fint förtroende som jag nu fått.

Vilka egenskaper hos dig tror du gjorde att du valdes till den här rollen?
Dels har jag tidigare VD-erfarenheter, och har varit med om den här typen av integrationer förut. Jag tycker dessutom om att jobba med visionsarbete och strategier. Nu förändras undersökningsbranschen kraftigt genom att nya datakällor kompletterar surveydata, tekniska lösningar som öppnar för automatisering och nya sätt att visualisera data i dashboards mm. Det öppnar upp en helt ny värld av analytiska möjligheter, vilket ställer nya krav på leverantörerna. Som Demoskop och Inizio tillsammans har vi stora möjligheter att hänga med i den utvecklingen och där tyckte styrelsen att mina samlade egenskaper passade för att driva det arbetet.

Vilken resa är det då du ska ta medarbetarna och företaget på?
Vi ska så klart bygga vidare på de respektive styrkor vi har och se till att mätningar och analys blir en del av affärsprocessen hos våra kunder. Det är något vi ser att företag brottas med och det finns därför stor potential. Många företag har mycket intern data, och vi kan utifrån vårt affärskunnande och tekniska kompetens hjälpa till att knyta samman dessa olika datakällor på automatiserade sätt och se till att de blir en relevant och naturlig del av kundens affärsverksamhet.

Så vad blir då de största utmaningarna för ditt arbete?
Vi har tagit fram en integrationsplan som innefattar såväl ekonomi och IT som HR och produktion, så det är klart att det finns mycket utmaningar. Som bolag har vi dock liknande erbjudanden, men inga överlapp i kunder. Det gör att integrationen på flera sätt blir enklare. Däremot har vi nu börjat få ett stort antal inkommande förfrågningar, och om det beror på en förändring i marknaden eller är en effekt av ökade förväntningar på vårt bolag vet jag inte. Men att hantera det på ett bra sätt samtidigt som vi jobbar för att få ihop bolagen på ett välfungerande sätt är just nu en sorts positiv utmaning för oss.

Lyssna på vår intervju med Karin och Carin direkt efter fusionen

Så kan vi få en sneak peak på de visioner som ni nu arbetar på?
Visionerna handlar om de möjligheter som man kan ta till vara när dataflöden kan automatiseras. Vi tar intryck av hur andra branscher jobbar, för att kunna göra snabbare leveranser och jobba mer med affärsrådgivning gentemot våra kunder och skapa skräddarsydda lösningar.

Kommer vi då även att få se self-service-lösningar?
Nej, vi rör oss mot att vara affärsstrateger och att hjälpa företag förstå sin data. Andra är bättre på att bygga self-service lösningar och vi kan sedan hjälpa till med hur man kan integrera dessa analyser i sina övriga flöden.

Vilka är då de största konkurrenterna till Demoskop och den riktning som ni vill röra er i?
Konkurrensen kommer från företag som erbjuder rådgivning och analys, både från andra undersökningsföretag, men även varumärkesbyråer, mediebyråer, PR-byråer mm. Så konkurrensen kommer från andra håll idag än förr. Samtidigt jobbar vi på Demoskop mycket i nätverk där vi strävar efter att hitta samarbeten och lära oss av varandra snarare än att positionera oss gentemot konkurrenter.

Avslutningsvis, vad ser du mest fram emot i den nya rollen?
Jag ser fram emot att på djupet få lära känna mina nya kollegor. Redan idag har vi väldigt roligt tillsammans, så det ser jag fram emot att utveckla vidare. Jag ser även fram emot att få lära känna Demoskops kunder, och att få fördjupa de partnerskap vi utvecklar med såväl kunder som andra aktörer.

Jag tackar Karin för en spännande pratstund och önskar henne stort lycka till i den nya rollen som VD för Demoskop.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Nielsen
Nielsen delas upp i två bolag