Keymetrics

Hushållens utgifter för streamingtjänster ökar i rask takt

Hushållens utgifter för onlinevideo ökar samtidigt som hushållens totala medieutgifter minskar. Inom onlinevideo växer utbudet med fler tjänster och mer innehåll.

De svenska hushållen betalar sammantaget 6,8 miljarder kronor för digitala TV- och videotjänster (inklusive streamingtjänster) per år, enligt en färsk MMS-rapport.

Streamingtjänsterna tilldelas en allt större del av hushållens medieutgifter, närmare bestämt 76% av dessa 6,8 miljarder kronor. Netflix är den enskilt största aktören och får närmare hälften av hushållens utgifter för streamingtjänster.

Hushållen betalar i snitt 509 kronor per hushåll och år för Netflix. Näst störst utgifter har hushållen för Viaplay följt av CMore och HBO Nordic. Därefter kommer hushållens utgifter för Discoverys Dplay och Amazon Prime Video i MMS rapport.


SVOD: Netflix, Viaplay, Cmore Play, HBO Nordic, Dplay, Amazon Prime, Strive Sport.
TV-operatör: Tivo/Comhem, Telia Play, Boxer Play, Canal Digital Play, Telenor stream. Övriga: SF Anytime, YouTube Prem och andra TV- och videotjänster.

Allt fler väljer att betala för mer än en streamingtjänst, vilket driver de totala utgifterna för hushållen. Detta är vanligast förekommande i större familjer, där olika personer har olika intressen och därför vill se olika typer av innehåll, säger Magnus Anshelm, VD MMS.

MMS har tagit fram rapporten ”Hushållens medieutgifter för betalda onlinevideotjänster 2019”.

För mer information kontakta:
Karina Malmsten

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Adobe uppdaterar B2B-verktyg med AI och ny LinkedIn-funktion