Keymetrics

Globala researchmarknaden fortsätter växa

Den traditionella researchmarknaden fortsätter att växa och är nu värderad till mer än 47 miljarder dollar, enligt ESOMAR’s senaste globala rapport.

Om man kombinerar den traditionella researchmarknaden med nya metoder (data analytics) är hela sektorn värderad till 80 miljarder dollar. Detta kan jämföras med 76 miljarder dollar föregående år.

Kina är den marknad som växer mest, hela 11,9 procent. Mellanöstern tappade 9,2 procent och Latinamerika tappade 2,7 procent.

USA står för 44 procent av den totala marknaden, följt av Storbritannien 14 procent, Tyskland 6 procent och Frankrike och Kina på 5 procent.

Det största researchföretaget är Nielsen som toppar listan med 6,5 miljarder dollar i omsättning. Därefter ser vi IQVIA (3,9 miljarder dollar), Gartner (3,5 miljarder dollar), Kantar (3,5 miljarder dollar) och Ipsos (2,1 miljarder dollar). De tio största företagen står tillsammans för mer än hälften av det globala marknadens omsättning.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Kvinna som sitter med sin dator vid ett skrivbord
Sveriges mest sökta ord