Keymetrics

Fake news är en rejäl utmaning för unga

Två av tre svenskar har svårt att avgöra om siffror och statistik i nyhetsrapportering framställs på ett manipulativt sätt. Särskilt unga ser en utmaning i att bedöma om statistik i nyhetsrapporteringen kan sägas ge en sanningsenlig eller vinklad bild av en nyhet.

Det framgår av en undersökning som genomförts på uppdrag av det svenskgrundade mjukvarubolaget Qlik.

”Fejknyheter”, eller fake news, har varit ett hett diskuterat ämne sedan den amerikanska presidentvalskampanjen 2016. Enligt en ny undersökning från Censuswide, som genomförts på uppdrag av Qlik, har fenomenet med fejknyheter fått svenskarna att förhålla sig mer kritiskt till statistik och siffror i nyhetsrapportering än tidigare. Nästan två av tre svenskar (64 procent) uppger att de i dag granskar statistik i nyhetsrapportering mer noggrant än tidigare.

Samtidigt visar undersökningen att till och med något fler, 68 procent, har svårt att avgöra om statistik i nyhetsrapportering framställs på ett manipulativt sätt. För unga i åldrarna 16-24 är siffran hela 79 procent.

Enligt Dan Sommer på Qlik kan många svenskars osäkerhet kring att tolka siffror och statistik kopplas till en större fråga om vikten av så kallad dataläskunnighet i samhället:

Stark dataförståelse är en förutsättning för att kunna granska siffror och statistik i nyheter, men också helt avgörande när vi exempelvis diskuterar vår personliga integritet på internet eller ser på vilka kompetenser arbetslivet efterfrågar i allt större utsträckning. Att just de unga säger sig ha svaga kunskaper på området är en varningsklocka. Dataläskunnighet, alltså förmågan att läsa, arbeta med, analysera och kommunicera kring data, måste upp på agendan och prioriteras mycket mer och tidigare i skolan, säger Dan Sommer.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Daresay och Clas Ohlson får en röd prick