Keymetrics

Därför är hyper-personalisering en vinnande strategi

Det talas allt mer om personanpassade budskap, en effektiv metod för företag att använda sig av när de ska kommunicera med sina kunder och skräddarsy erbjudanden efter kunders specifika behov. Mer konkret innebär det att besökare identifieras och delas in i olika segment, därefter skapas riktade erbjudanden för respektive besökare. Här förklarar RTB House varför fler annonsörer bör fokusera på hyper-personalisering.

Tiden för massmarknadsföring är över. När det kommer till digital annonsering finns det ett stort behov av personalisering. Idag förväntar sig kunder relevanta annonser och erbjudanden, både vad gäller timing och innehåll. Relevans har helt enkelt blivit viktigare än räckvidd, vilket gjort att AI har kommit att bli en betydelsefull komponent i företags digitala marknadsföringsstrategier. Att publicera innehåll som är unikt anpassat för varje enskild mottagare är den bästa segmentering en annonsör kan tänka sig. Detta kallas för ”the segment of one” och syftar på hyper-personalisering, där data används för att skapa unika meddelanden, med såväl vad, som när det är relevant att kommunicera med varje enskild person.

The segment of one förändrar hur företag kommunicerar, lockar, behåller och bygger starkare relationer med sina kunder. Det är viktigt att komma ihåg att det är stor skillnad på segmentering och personalisering. Med det förstnämnda skapas grupper av personer med liknande egenskaper, därefter skickas samma meddelanden till alla i gruppen. Och även om mikrosegmentering används är det inte unikt anpassat för varje person. Med personalisering optimeras däremot meddelandet för varje enskild persons digitala fotavtryck. Detta sker med hjälp av självlärande algoritmer, säger Karolina Klijer, Business Development Manager Nordics på RTB House.

Personalisering är redan stort men spås bli en allt mer självklar del i företags marknadsföringsstrategier. Det gäller dock inte bara att rekommendera innehåll, produkter eller erbjudanden. Det handlar även mycket om att skapa en kundupplevelse som genererar engagemang.

Tre anledningar till varför hyper-personalisering är en vinnande strategi:

  • Komplexa algoritmer kan analysera all data för att skapa en bättre inblick i kunden och därefter anpassa erbjudanden. Jämfört med massmarknadsföring har ett skräddarsytt erbjudande mycket större chans att leda till köp.
  • Flera färska undersökningar visar att en majoritet anser att det är okej för varumärken att använda deras data för att anpassa erbjudanden, så länge det är relevant och kan underlätta deras vardag.
  • Många stora företag använder idag algoritmer som baseras på kunders tidigare beteenden, vilket innebär att även om deras rekommendationer oftast är användbara, är idéerna inte nya för kunden. Nästa steg för marknadsförare är att locka nya kunder till produkter som ligger utanför deras typiska intressen.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
InterMail anställer ny försäljningschef i Sverige