Keymetrics

Dagens Media marknadsför Breakits betalvägg bakom sin egna

Betalväggar är den senaste räddningsinsatsen för svenska nyhetsmedier. Allt fler låser in sina artiklar och försöker till och med hjälpa varandra att få klarhet i strategin.

Den här gången är det Bonnier-ägda Dagens Media som skriver om onlinetidningen Breakits betalvägg, som ska lyfta titeln upp från minus-strecket.

Dagens Media går med förlust, Resumé går med förlust och Breakit går med förlust. Annonsintäkterna är inte där och kommer nog aldrig kunna fylla tomrummet från tappade prenumerationsintäkter. I Breakits ledningsgrupp var det aldrig tal om prenumerationsintäkter för deras innehåll skulle inte bara krossa Dagens Industri utan även locka över alla deras annonsörer. Men så blev det ju inte.

Istället står man där nu med investerare som börjat tappa tålamodet, en annonsmarknad som skakar, mätningar som är väderspända och en affär vars sista tillflykt är bakom betalväggen.

Men betalväggar är fortfarande kontroversiella eftersom tidningarna har vant läsarna att artiklar ska vara gratis.

Den stora utmaningen är att få läsarna att acceptera betalväggen och i Breakits fall väljer man Dagens Media som en bärare av budskapet. Självklart väljer samtidigt Dagens Media att marknadsföra sin egna betalvägg genom att låsa in artikeln, trots att den sponsras av Sellbransch.

”Mycket ser den som länge lever, ” är ett finskt ordspråk som passar bra här.

Skärmavbildning: Dagens Media 2019-09-28

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hon tar över IAB Sverige Task Force Programmatic