Keymetrics

Även Ving vill lyfta nyhetsmedier som annonskanal

I ny rapport framtagen av GroupM står det att printmedia ger ett högre ROI-värde än både TV och OOH.

VINGs marknadschef Claes Pellvik vill vara med och lyfta nyhetsmedierna.

Vi på Ving har jobbat med ekonometrisk modellering länge och vi kan skriva under på att nyhetsmedia i form av både print och online ger en bra ROI.

Det är inte bara aktörer inom resebranschen som upplever de positiva synergier som nyhetsmedia ger i kombination med andra medieslag. Annonsörer inom e-handeln har ett genomsnittligt ROI-värde på 2,0 i nyhetsmedier, abonnemangstjänster 2,8 och detaljhandeln 3,0.

Nyhetsmedia ger i genomsnitt mer än 2x investeringen tillbaka i vinst för flertalet industrier, däribland finansiella tjänster, detaljhandeln, abonnemangstjänster, betting lotteri, e-handel samt nöjesparker och destinationer, säger Andreas Nordfors, Marketing
Science Director på GroupM.

I studien framgår det att TV har ett genomsnittligt ROI-värde på 1,8 och OOH 0,9.

Det är första gången som Sveriges fyra största nyhetsaktörer; Bonnier, Schibsted, Stampen Media och Mediekompaniet, gör ett insiktsprojekt. Rapportens analys innefattar över 1000 projekt där man genomfört så kallade ekonometriska modelleringar, en genomlysning av annonsörens affär.

Här kan du läsa mer om studien och rapporten. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Populära titlar har stor betydelse för streamingtjänster