Keymetrics

5 tips på hur du lyckas med din Amazon-satsning

Amazon växer med rekordfart!
Markus Varsikko, grundare av
Du behöver ett välfungerande team för att få Amazon-affären att fungera bra.
Den digitala marknadsplatsen lockar hälften av alla kunder.
Hur bygger du en stark, digital affär?

I tisdags bjöd företagen Dash Retail och Omniarch in till ett exklusivt seminarium för att berätta om sitt nya samarbete och hur du lyckas med att sälja via Amazon.

E-handelsjätten Amazon har visserligen inte gjort sitt intåg i Sverige ännu, men trots det är det många svenska och nordiska företag som säljer sina produkter på en global marknad via Amazons plattform. Amazon är däremot inte en helt enkel plattform att börja sälja genom, något som Markus Varsikko, grundare och VD av Dash Retail uppmärksammade. Han menar dessutom att du måste förhålla dig till Amazon, oavsett vilken bransch du är i. Det går inte att stoppa huvudet i sanden, och framför allt inte att försöka hindra Amazon från att ta marknadsandelar eller att helt enkelt sälja dina produkter på deras plattform. Om Amazons kunder vill ha en produkt, så kommer Amazon se till att kunderna får det.

Många företag lanserar idag sina egna e-handelslösningar i förhoppning om att kunna bredda sin kundbas. Däremot visar en undersökning att 89% av amerikanska kunder på Amazons plattform hellre skulle köpa produkten från Amazon än från någon annan e-handelsplats. Det innebär att kunderna hellre handlar från Amazon än från tillverkaren direkt. Ser du till Amazons Prime-kunder så är siffran hela 96%! Det hjälper med andra ord inte att ha en egen e-handelsplattform, eftersom kunderna hellre handlar från Amazon ändå.

Du måste dock vara medveten om att det som är enkelt och smidigt för konsumenten är den direkta motsatsen för säljarna på plattformen. Bara att fylla i Excel-filen för att få upp en ny produkt på sajten är ett arbete som fått två i Markus team att säga upp sig. Amazon kan dessutom komma med nya krav såsom att ha dokumentation på att din produkt inte är brandfarlig, oavsett om du säljer flaskvatten eller köksstolar. Innan du tillhandahållit informationen är dina produkter säljstoppade på plattformen, så det gäller att hänga med i vad som händer.

För att lyckas delade Markus med sig av sina fem bästa tips:

1. Underskatta inte hur komplext det är att sälja via Amazon.

De har sina egna regler, och dessa ändras med tiden. Du behöver lämna 20-25% av din arbetstid öppen för att hantera nya saker som händer. Annars riskerar du att, Amazon tar bort dina produkter från plattformen.

2. Känn till dina försäljningsmarginaler, för Amazon vet dem.

Amazon baserar sina avgifter på marginalerna, så om du inte har bra koll riskerar du att förlora snarare än tjäna pengar på din Amazon-försäljning.

3. Se till att du äger ditt varumärke på plattformen.

Amazons plattform tillåter vem som helst att registrera ett varumärke på plattformen, så se till att du är den som äger ditt varumärke.

4. Lägg fokus på innehåll och beskrivningar.

Om du inte har tillräckligt bra beskrivningar av dina produkter kommer de inte sälja bra. Det är dessutom mycket komplext att lägga till nya produkter, så se till att få det rätt på en gång så slipper du plågsamma omarbetningar medan pengarna rinner iväg.

5. Satsa ALLTID på Prime!

Att göra dina produkter tillgängliga för Prime-kunder kan snabbt öka din försäljning med 50%.

Så om du funderar på att börja sälja produkter via Amazons webbplats är Markus starka uppmaning att göra din hemläxa innan. Gör ett bra business case för att se om Amazon är rätt väg för dig och din verksamhet. Om det är det: vilka produkter ska du börja med, vilka länder är intressantast samt fundera på hur du kommer igång på bästa sätt.

Om du inte tror mig när jag säger att det är komplext att komma igång med en Amazon-verksamhet rekommenderar jag dig att kolla på denna 25 minuter långa film när en ung person berättar om att du behöver veta innan du börjar sälja produkter på Amazon. Det är en lång lista över saker han nämner!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Netflix toppar listan med högst word-of-mouth och Willys ökar starkt