Keymetrics

Vad som anses vara tv-tittande är under förändring

Nästan hälften av alla i Storbritannien uppger att SVOD-tjänster, som Netflix, är det huvudsakliga sättet de tittar på tv och film. Det visar en ny rapport från Ofcom.

Rapporten Media Nations 2019 avslöjar att britternas sätt att konsumera media är under förändring. Även om traditionell tv fortfarande har flest visningar, är siffrorna i en nedåtgående trend. Jämfört med 2012 tittar vuxna i Storbritannien på tv 49 minuter kortare tid.

Hela 42 procent uppger att onlinevideotjänster som Netflix, HBO och Youtube är det huvudsakliga sättet de tittar på tv-serier och filmer. En siffra som lär öka under de närmaste åren.

Rapporten avslöjar också att allt fler betalar för SVOD-prenumerationer istället för traditionella betal-tv-tjänster.

Så frågan är hur ska nu tv-kanalerna kontra och få tillbaka sina tappade tittarandelar?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Salesforce köper Tableau för 148 miljarder kronor