Spotify vill erbjuda överlägsen Analytics till poddar

Spotify har kommit på att vägen till poddarnas hjärta är inte bara utrymme, miljontals potentiella lyssnare utan också data.

För att kunna konkurrera mot jättar som Apple har Spotify tagit fram ett nytt vapen – nämligen lyssnardata.

För att bli bättre på sitt poddande behövs data för att kunna förstå hur lyssnare lyssnar, deras demografi och beteende. Därför expanderar nu Spotify sin Analytics med fler variabler.

Du får tillgång till ålder, kön, geolokalisering och lyssnartid per avsnitt. Tanken från Spotify är att denna data ska vara tillräcklig för poddarna.

Enligt Spotify har de idag 450.000 podcasts på sin plattform varav 100.000 redan har tillgång till deras Analytics Dashboard.

Med möjligheten att redan kunna publicera live-datum, sälja produkter och skapa spellistor tänker Spotify att det också ska vara enklare för poddar sälja reklam genom att alla nu får tillgång till deras Analytics. Det ska helt enkelt vara enkelt att kunna leva på sin podd med hjälp av Spotify.