Keymetrics

Säljare på Amazon använder Facebook för att skaffa fake reviews för sina produkter

händer som skriver på dator

Det är stenhård konkurrens på Amazon som har tusentals produkter, ofta i samma kategori. För att nå fram till konsumenterna använder säljare nya knep på Facebook.

Tanken är att få fler att gilla och lämna omdömen på Amazon och därmed sprida kännedomen om produkten samt få den att ranka högre. Så säljare på Amazon har kommit på att det tjänar på att ge bort produkter i utbyte mot att mottagaren lämnar ett omdöme och rekommenderar den.

Annonser på Facebook lockar till gratis produkter om du går in på deras Amazon-sidor och skriver ett omdöme och ger betyg.

Enligt Amazons egna regler är det inte tillåtet att ge bort produkter i syfte att få omdömen på sajten. Men i kriget om konsumenterna är det många företag som ignorerar detta.

Fake reviews eller vad man nu ska kalla det är ju inget ovanligt, men att det händer så här öppet måste irritera Amazon. Att hålla huset rent från hys är även en prioritet hos Amazon som försöker kontinuerligt slå ned på fake reviews.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Kvinnlig röst för Volkswagens talan