Keymetrics

”PewDiePie-effekten” fortfarande aktuell

Visst är det hett med influencers på Instagram men glöm inte gamla trotjänare på Youtube som fortfarande har makten att ändra populariteten av tjänster och produkter. Bland annat svenska Felix PewDiePie Kjellgren visar hur.

För ungefär två månader sedan publicerade PewDiePie en video när han spelar Minecraft, något som hans fans sedan länge önskat. Han har fortsatt med dessa videor sedan dess, något som resulterat i hans mest framgångsrika månader på länge. I juli månad fick han över 570 miljoner visningar på sina klipp, samtidigt som han startade en ny trend bland youtubers som hakat på Minecraft igen.

För första gången sedan januari 2017 har Minecraft haft fler sökningar på Youtube jämfört med Fortnite. Detta tack vare Felix Kjellgren, aka PewDiePie.

Glöm alltså inte bort gamla youtubers när ni planerar er kommande marknadsföring.

Här kan du läsa mer. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Marie ska skapa en holistisk varumärkesupplevelse för Lindex