Keymetrics

Om 10 år är e-sport vår näst största sport

E-sporten växer så det knakar och spås vara Sveriges näst största sport om 10 år, enligt en färsk undersökning.

Resultaten kommer från en Demoskop-undersökning som Telenor låtit genomföra. Och intresset går upp i åldrarna – var femte senior över 65 år har tittat på e-sport och var tredje uppger att de själva spelar tv- och datorspel. Samtidigt upplever många att det finns fördomar och en nedsättande syn mot e-sport.

E-sporten har slagit igenom på bred front. I helgen avgjordes världsmästerskapen i e-sportspelet Dota 2 med en rekordstor prispott på över 300 miljoner kronor och så sent som i juli vann en 16-årig svensk över sex miljoner kronor på spelet Fortnite.

En ny undersökning visar nu att tio procent av svenskarna tror att e-sport kommer vara Sveriges näst största sport sett till antal utövare om tio år. Det är bara fotboll som får högre resultat i undersökningen där 2000 svenskar tillfrågats. Traditionella sporter som ishockey och friidrott får se sig slagna av e-sporten i sammanhanget. Svenskarna tror också att e-sporten inom tio år kommer vara tredje största sporten sett till åskådare och tittare.

Varannan person uppger i undersökningen att de själva spelar tv- eller datorspel, och nära hälften av dem gör det minst en gång i veckan. Dessutom uppger en tredjedel av alla svarande att de har tittat på e-sport på plats eller via en sändning.

Det är tydligt att e-sporten attraherar allt fler. En stor del av svenskarna ägnar sig åt att själva spela tv- och datorspel, samtidigt som vi ser att antal professionella utövare och intresset för att följa e-sport växer. Den har tagit mer plats även i vanliga tv-sändningar och börjar på allvar utmana sporter som vi ser som traditionellt starka publikdragare, säger Katarina Hamnholm, trendanalytiker på Telenor.

Undersökningen visar att intresset för e-sport och tv-spelande är störst bland de yngre, men att allt fler äldre också fastnar framför skärmen. En tredjedel, hela 33 procent, av seniorer över 65 år uppger att de spelar tv- eller datorspel. Av dessa uppger nästan två av tre att de spelar minst en gång i veckan och fler än var fjärde spelar varje dag. Nästan en femtedel av alla seniorer uppger också att de har tittat på e-sport.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Artificiell Intelligens förändrar marknadsföringsbranschen