Keymetrics

Ny studie: Medgivande till cookies meningslöst

Sedan GDPR trädde i kraft förra året har antalet webbsidor där besökare måste godkänna cookies ökat explosionsartat. Senaste forskningen visar dock att konsumenterna inte förstår hur kakor fungerar. Det finns också  en generell misstro mot just termen cookie, eller kakor.

Studien har undersökt hur europeiska konsumenter interagerar med olika designer för popup-fönster och hur designen påverkar deras val. Majoriteten (58 procent) av alla medgivande för cookies är placerade längst ned på webbsidan och erbjuder inget annat alternativ än att godkänna (86 procent). Mer än hälften (57 procent) försöker även locka användaren att till att godkänna kakorna genom att göra godkänna-knappen mer framträdande.

Nästan alla cookies (92 procent) innehöll en länk till deras integritetspolicy, men endast en dryg tredjedel (39 procent) nämner syftet med datainsamlingen eller vem som har tillgång till datan (21 procent).

Given the legal requirements for explicit, informed consent, it is obvious that the vast majority of cookie consent notices are not compliant with European privacy law, kommenterar forskarna.

Resultatet visar att om europeiska användare fick välja om de skulle bli spårade eller inte på internet, skulle majoriteten tacka nej till cookies för att skydda sin integritet.

Läs mer om detta på TechCrunch.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hela 31 tips för dig som vill lyckas med din e-handel