Keymetrics

Google vill gå runt kakorna och fånga in annonsörerna med ny mätmetod

Varning! Varning! Om du mäter din webbtrafik med kakor är du på sista andetaget för allt fler webbläsare blockerar mätningen.

Så är det faktiskt! Firefox, Apple och snart Google kommer att i standardläge blockera så kallade tredjepartskakor. Så hur ska vi då få veta hur många som tog del av kampanjen? Besökte sajten och mer?

Googles lösning liknar den som även Apple nu försöker på – att låsa in mätningarna i ett eget system bakom väggen.

Jättarna som idag dominerar och i princip kontroller annonsering ska nu göra detsamma med mätningar. Och initiativet som Google nu utvecklar kallas för just vad det är ”Privacy sandbox”.

Bakom Googles vägg ska olika aktörer bjudas in för att samarbeta om mätningarna. Om du står utanför och inte godtar villkoren kommer du att leva i det vilda, så det är verkligen ett incitament för publicister att hålla god ton med Google och då hamna innanför väggen.

Apple har redan börjat med sitt initiativ och Facebook lär inte vara längre bort med sitt. Jättarna Apple, Google och Facebook kommer med andra ord ha sina egna mätvalutor och de företag som samarbetar för vara en del av det och de andra får stå där med sina gissningar. För annonsörerna är det ju bara en väg att gå – att annonsera hos dem, där de också kan få vettiga siffror.

Här kan du läsa mer. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Kvinnlig röst för Volkswagens talan