Keymetrics

Apple ändrar kurs – dissar hårdvara mot innehåll

Att Apple tonat ned på hårdvara blir allt tydligare med varje lansering. Nu visar siffror från analysföretaget Canalys att konsumenterna börjar överge Apple.

Visst blir det bara segare och segare under varje lansering. Samma sak med någon liten förändring. Kanske ett nytt tangentbort (som suger) eller en lite bredare skärm (som alla andra redan har) eller en ny färg. Det var länge sedan Apple visade något nytt och häftigt inom hårdvara.

Själv har jag nyss bytt ut min MacBook som helt enkelt slutade att fungera. Tangentbordet blev så dåligt att det inte gick att skriva längre. Nu sitter jag och författar den här artikeln på en Microsoft Surface Pro 6 där jag enkelt kan byta ut tangentbordet om jag behöver. Till och med jätten Microsoft är numera mer innovativ inom hårdvara än Apple.

En gång i tiden var Apple det starka kortet när det kom till mobiltelefoner. De var ju faktiskt med och grundade hela segmentet med sin iPhone. Men det var på den tiden då Steve Jobs stod för visionen. Idag är det ett helt annat team på Apple som desperat försöker att ändra kurs. Nu ska det handla om innehåll och tjänster. Se bara på bland annat Apple Pay som nu kommer med ett kreditkort, Apple TV+ som snart dyker upp och ska konkurrera med Disney och Netflix. Sen har vi utvecklingen inom Cars.

Apple börjar tappa fart inom hårdvara och det syns även i statistiken. Här nedan är en sammanställning från IDG som själva fått informationen från Canalys. Siffrorna visar hur många mobiltelefoner som sålts och av vilket företag.

Samsung: 18,3 miljoner (40,6 procent)
Huawei: 8,5 miljoner (18,8 procent)
Apple: 6,4 miljoner (14,1 procent)
Xiaomi: 4,3 miljoner (9,6 procent)
HMD Global (Nokia): 1,2 miljoner (2,7 procent)
Övriga tillverkare har sålt 6,4 miljoner enheter sammanlagt, vilket motsvarar en andel på 14,2 procent.

På listan dominerar Samsung och raketerna är kinesiska företag som Xiaomi. Kina har fattat att om de kan tillverka bra och billiga mobiler för amerikanska jättar kan de även göra det under egen flagg och då ta hem hela vinsten.

Marknaden kommer med andra ord förändras inom de närmaste åren. Men det kan ju aldrig vara ett företag som totaldominerar – Google med Android – utan det krävs ju alltid två. Så vem kommer att ta över rollen som nu Apple överger? Ska det bli Huawei med sitt ny OS eller kommer Microsoft att vakna till liv? Spännande tider väntar.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Sista chansen att få biljetter till MeasureCamp Stockholm