UPPDATERAD: Vad gör sajtägarna när besökarna sviker? Jo, man ändrar hur man redovisar sina siffror förstås!

Ocast är just nu favoritverktyget för alla svenska medier för där får man redovisa vilka siffror man vill och hur som helst. Det finns ingen jobbig entitet som granskar eller validerar att allt är korrekt. Vi är tillbaka på 90-talet fast med skillnaden att ingen vill göra det bättre.

Ocast själva säger att de inte har en räckviddsmätning utan ett “mediekit” där sajtägare kan visa vilka annonsplatser man har, vad det kostar och hur många som kan nås. De tar inget ansvar för siffrorna över huvudtaget, trots att det första man möter på Ocast är vilken räckvidd alla medier har.

Senast har Ocast ändrat så att sajtägarna redovisar månadssiffror istället för veckosiffror. Varför frågar du? Jo, desto större är väl desto bättre, tänker Ocast.

UPPDATERAD 2019-07-04:

Direkt efter det att vi publicerade detta ändrade de tillbaks till veckosiffror igen, vi tackar för att man i alla fall håller sig till den gängse standarden att redovisa veckosiffror istället för månadssiffror som blåser upp statistiken

Men är det korrekt att redovisa månadssiffror och kalla följare på Instagram för räckvidd?
Vem bryr sig så länge man kan lura sådana som inte fattar bättre och inte vet att räckvidd är hur många personer som nås och impressions (även kallat annonslager) är hur många gånger man kan exponera något för den unika personen man vill nå.

Varför är det då fel att redovisa månadssiffror?
Mätningarna som baseras på kakor (cookies) fångar upp hur många som besökt respektive sajt på ett felaktigt sätt. När nu både Safari och Firefox rensar sina kakor efter 24 timmar blir alla som använder deras webbläsare en ny besökare (räckvidd lika med person) varje gång. Resultatet är att vi blir fler personer som besöker sajterna. Det mest korrekta är att visa dagssiffror eller åtminstone en veckoräckvidd som alla är vana vid, trots att den har en viss överrepresentation. Men på Ocast tycker man att större är bättre, även om det är helt fel.

Då börjar vissa prata om brutto och nettoräckvidd, finns det netto och bruttobefolkning i Sverige?
SCB – Statistiska Centralbyrån – eller Kantar Sifo eller andra statistikbyråer pratar inte om hur många personer det finns brutto eller netto i Sverige. Vi har 10 miljoner personer i Sverige totalt! När man börjar prata om bruttoräckvidd är det bara ett försök att mörka den felaktiga sanningen.

Trafiksiffrorna och annonsintäkterna viker idag för många svenska medier eftersom vi användare väljer att spendera vår tid på tjänster som Facebook, Instagram och Googla. Dessa jättar tar två tredjedelar av de digitala annonsintäkterna i Sverige. Dessutom har de ”Wall Gardens” det vill säga att de redovisar siffror från sina egna system, som ingen har granskat. Så vad svenska medier försöker göra är att skapa egna ”Wall Gardens” och redovisa siffror som passar dem bäst för stunden. Kommer de att vinna kriget mot Google, Facebook och andra på detta sätt? Svaret är såklart nej.

När besökarna går till andra ställen på internet minskar räckvidden och annonslagret, och det hjälper inte att fuska med siffrorna. Man måste istället hitta nya sätt att fånga användarnas intresse. Att ändra hur man redovisar sina siffror ändrar inte den negativa utvecklingen. Inte bara lurar man omvärlden utan även sig själv.

Sedan pratar alla om att man ska vara mer transparent samtidigt som sajtägare väljer att visa sina felaktiga månadssiffror på Ocast allt med förhoppning om att du inte ska kunna jämföra räckvidden på Sveriges största sajter. Aftonbladet visar veckosiffror från Orvesto, Expressen visar dagssiffror från Orvesto. Ocast visar månadssiffror som standard och vissa medier tycker att de inte ska behöva visa några räckviddssiffror alls samtidigt som de kallar sina följare på sociala medier för räckvidd. Allt är ett stort kaos!

Eller som vi säger i Finland: Grisen grymtar som en gris vare sig du slår eller tvättar den.