Keymetrics

Tittarrekord när VM-febern nådde svenska TV-stugor

Svenska damlandslaget levererade under juni och juli det bästa TV-tittandet någonsin, under ett fotbolls-VM för damer.

Vi var många som följde svenska landslagets medaljjakt. Nära 6 miljoner tittare såg någon av matcherna under årets fotbolls-VM och evenemanget slog därmed tittarrekord. Om vi jämför med VM år 2011, då Sverige tog brons, hade vi i år över 1 miljon fler tittare.

År Total räckvidd *
2019 5 960 000
2015 4 085 000
2011 4 937 000

* Sett minst 3 minuter på någon av sändningarna. Källa: MMS

Tittarnivåerna blir ännu mer anmärkningsvärda då dessa siffror inte fångar upp online-tittandet, utan endast linjär-TV.

”Damernas fotbolls-VM har slagit internationella publikrekord* och minst två rekord på hemmaplan. För det första har aldrig så många tittat på ett fotbolls-VM för damer och för det andra har skillnaden mellan tittandet på damernas fotbolls-VM och herrarnas fotbolls-VM, som gick i Ryssland ifjol, aldrig varit mindre. Tidigare har herrarnas matcher dragit mer än 2 miljoner fler tittare än damernas, men i år låg skillnaden på endast 1,5 miljoner tittare”, säger MMS VD Magnus Anshelm. ”Man kan utan tvekan tala om ett publikt genombrott för den internationella damfotbollen. Nu återstår det att se om intresset fortsätter i Allsvenskan och damernas Champions League i höst”, avslutar han.

* FIFA redovisade publikrekord på plats i Frankrike och EurodataTV har redovisat högre TV-tittande än någonsin i ett stort antal länder, vilket ger globala publikrekord.

Vi kan återigen konstatera att TV:n är den samlade lägerelden under stora evenemang. Det är kul att se att svenska damlandslaget får den uppmärksamhet de förtjänar.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
SVOD i all ära men de allra flesta kollar först vad som sänds på TV