Om två år är mer än hälften digitalt

År 2021 kommer mer än hälften av alla annonsinvesteringar vara digitala.

Allt enligt en prognos från Zenith, som är en del av Publicis Media, kommer mer än hälften av alla annonsinvesteringar gå till digitalt. Högst upp på listan är onlinevideo och sociala medier som också kommer att dra mest nytta av kommande 5G.

Som du redan räknat ut är det Google och Facebook som kommer att äta upp den största delen av kakan. Att vi allt oftare väljer digitala kanaler gör jättarna bara större och större. Än så länge finns det ingen som kan konkurrera, lokalt eller internationellt.

The point at which internet advertising exceeds 50% of global adspend has been approaching for some time, but this is the first time it has appeared in our forecasts. However, 2021 will be the first year of single-digit internet adspend growth since 2001, the year the dotcom bubble burst, kommenterar Zenith.

TV kommer att drabbas hårdast av den här förändringen tillsammans med Print. Annonsering på TV kommer att minska från 30,8 till 26,5 procent år 2021. Tappet kan dock accelereras när allt fler medier upptäcker att de själva kan lansera egna TV-satsningar som bland andra FIFA tänker göra.

Här kan du läsa mer.