Keymetrics

Marknadsförare ser världen med helt andra ögon

Har vi inte alltid vetat att marknadsförare är lite annorlunda jämfört med vanliga ’Svensson’. Nu finns det bevis på att vi har haft rätt.

Studien om vilka typer av personer som blir marknadsförare har genomförts av Reach Solutions och House 51 i Storbritannien. Över 2.000 individer ingick i studien.

Studien visar att marknadsförare inte är mer empatiska än resten och att de ser på världen med helt andra ögon.

The idea that we can call upon a special aptitude for empathy to help us understand and sell to people different from us is wishful thinking. Empathy alone isn’t enough to help bridge the gap between marketers and the modern mainstream, kommenterar Reach Solutions.

Studien undersökte också marknadsförarnas moraliska plattform jämfört med andra. Båda testgrupperna hade lika vikt vid individens etik som omvårdnad, rättvisa och ömsesidighet medan marknadsförarna la signifikant mindre vikt vid frågor som grupplojalitet, auktoritet, respekt och helighet.

Simply put, we have a narrower moral foundation than most people. And because our morals are driven at an unconscious level, we find it impossible to give equal weight to the three major foundations that matter less to us personally, kommenterar Reach Solutions.

Visst är studien genomförd i Storbritannien men några likheter lär vi ändå ha med marknadsförarna där borta. Och så illa var det ju trots allt inte, eller hur?

Här kan du ladda hem resultatet från studien

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
ASMR-klipp tas bort från Youtube – bryter mot reglerna