Keymetrics

Kultur och kommunikation är nyckelfaktorer om du vill växa din verksamhet

Under Almedalsveckan stod företaget Salesforce som en av sponsorerna till Serendipity challenge som korar Sveriges bästa start-up och tillväxtbolag. Under en paneldebatt delgav Johanna Mattsson, Director Nordics på Salesforce, hur de själva vuxit från ingenting till ett globalt multimiljardbolag på 20 år.

Att starta ett bolag är idag förhållandevis enkelt, men att få bolaget att växa, stå på egna ben, och kanske till och med bli världsledande i ditt segment kräver hårt arbete och tydligt fokus. Under en paneldebatt i Techarenan under Almedalsveckan deltog företagen Salesforce, Baker McKenzie, Dreams och The Humble Company för att diskutera vad som faktiskt krävs för att göra en snabb utvecklingsresa som företag.

Salesforce har sedan flera år tillbaka världens mest använda CRM-verktyg, och är helt molnbaserade. Företaget har dessutom bara funnits I 20 år, men omsätter redan över 30 miljarder dollar per år. Det är en utveckling som Johanna menar beror på att man redan tidigt satte en tydlig vision för hur företaget skulle bidra med mer än bara en IT-lösning. Genom sin 1-1-1 princip ger man 1% av sina produkter, 1% av sin vinst och 1% av sin arbetstid till välgörande ändamål varje år. Men sedan gäller det att kommunicera detta till alla delar av verksamheten och göra det till en levande del av kulturen. Varje ny medarbetare får därför spendera sin första dag på jobbet med välgörenhetsarbete för att inskärpa vikten av att Salesforce tillväxt ska leda till något bra för hela världen. Genom ett så tydligt fokus på kultur, värderingar och fokusområden så vet alla I företaget, från VDn och grundaren Marc Benioff, ner till den nyast anställda personen, precis vad som gäller och vad man står för.

Och det verkar löna sig, för trots att det idag finns en trend kring att arbeta kortare tid på ett företag för att sedan röra sig vidare, är det inte ovanligt att medarbetare stannar I tio år eller mer på Salesforce. Anledningen tror Johanna beror på två saker: Dels just att företaget står för något mer än att bara leverera ett CRM-system. Men dels för att man även ger medarbetarna möjlighet att ständigt utvecklas, oavsett om det är horisontellt eller vertikalt i organisationen. Varje chef bedöms dessutom på hur väl de lyckas utveckla och leda sina medarbetare vidare i organisationen, så det finns tydliga strukturer som belönar rörlighet och att lyfta varandra.

Det innebär också att Salesforce ser mindre till kompetenser och utbildningar, och mer till drivkrafter och engagemang. Johanna berättar att de satsar mycket på internutbildningar, dels eftersom det sker en så snabb teknikutveckling, att den kompetens en person har när de kommer in inte kommer vara relevant om bara några år. Och dels eftersom när man byter roll och arbetsuppgifter inom företaget är det viktigare att man som medarbetare är snabb på att ta till sig ny kunskap, snarare än att man har gått en viss utbildning.

Nu börjar allt fler företag se vikten av att ha ett riktigt CSR-arbete och att tydligt kommunicera sina värderingar. Men trots det så har nog många företag en hel del att lära av Salesforce kring hur man bygger en stark kultur och hur man behåller sina medarbetare genom aktiviteter som stimulerar högt engagemang och motverkar stagnation.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Fortsätt läsa Dagens Analys i mobilen från datorn – eller tvärtom