Keymetrics

Hälften av influencers manipulerar sina siffror

Dagens Nyheter har pratat med Anders Ankarlid som ville satsa på influencers när han startade företaget A Good Company.

När satsningen inte gav det resultat som han förväntade bestämde han sig för att undersöka vad som gått fel.

Det visade sig att nära hälften av de influencers som han undersökte använde tjänster för att köpa likes, kommentarer och följare. En taktik är att använda en ”engagemangspool” där personer följer och gillar varandra.

Efter sin egna undersökning valde han att kontakta Hyper Editor, ett amerikanskt analysföretag, för att genomföra en större studie om hur utbrett problemet är.

Data från Hype Editor avslöjade att hälften av de analyserade kontona hade manipulerade siffror.

”Det här är det största problemet som branschen har oavsett land. Vi ser samma sak i USA och Storbritannien som vi ser i Sverige, Indien och resten av världen”, säger Anna Komok, marknadschef på Hype Auditors.

Problemet är inte bara hos influencers. Även webbplatser manipulerar sina siffror, oavsiktligt eller med avsikt, för att visa hur stora de är. Se bara på sajter som ligger på Ocast och blåser upp sina besökstal. Som exempel säger Bonnier News att de har en räckvidd om 16,5 miljoner per vecka – i Sverige där vi har 10 miljoner invånare. Och där ingår Dagens Nyheter som nu rapporterar om hur influencers manipulerar sina siffror.

Problemet med att mäta rätt är så kaotiskt att inte ens medier som avslöjar hur andra gör fel kan själva göra rätt. Kärnan är att de flesta inte ens vet om att det är fel utan bara kör på för att alla andra gör så. Och om de nu faktiskt vill göra rätt så vet de inte hur de ska gå till väga för att mätverktygen samt plattformarna inte ger stöd för den transparens som är nödvändig.

Eftersom det här med mätningar är krångligare än de flesta orkar sig på att förstå består problematiken och vi kör på i gamla spår. Ibland gnäller någon, som nu Anders Ankarlid,  och alla låtsas som att detta är första gången de hör om problemet. Ibland är det ett större företag som P&G som ryter till och alla hoppar högt i sina stolar, viftar på armarna och låtsas som att ”det här måste vi ta tag i”  men faller tillbaka i sin bekväma dvala efter någon vecka. Allt repeteras om och om igen.

Det är ju ändå konsumenten som betalar för räkningen så varför ska influencers, webbplatser, annonsörer eller andra i kedjan orka bry sig.

Här kan du läsa mer.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hetaste kompetenserna för marknadsförare 2019